is de manier waarop de aarde en het weer wereldwijd bezig is uitzonderlijk of is het gewoon iets wat vaker voorkomt?

de laatste tijd is er overal wel wat tegenwoordig, aardevingen, overstromingen enz.
maar is dit nou echt uitzonderlijk of kent de aarde altijd wel momenten dat het een tijdje erg onrustig is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

'Is het weer uitzonderlijk': Ja, in mijn ogen is het zeker uitzonderlijk. Als we lezen wat het KNMI er over zegt:

April bijzonder zacht, droog en zonnig
Evenaring van het warmterecord van drie eeuwen
4 mei 2011 - De afgelopen maand was uitzonderlijk zacht. De gemiddelde temperatuur over de hele maand april was in De Bilt 13,1 graden. Daarmee evenaart april 2011 het warmterecord 2007 en bereikt de hoogste waarde sinds het begin van de metingen in 1706. Gemiddeld over 1981-2010 bedraagt de temperatuur in april 9,2 graden.

Opvallend is: Het vorige warmterecord ooit gemeten was van 2007. Dat betekent dat de twee warmste april maanden in Nederland sinds 1706 in de laatste 5 jaar vielen. Dus dat is wel bijzonder. De statistieken voor andere 'events' kan ik zo niet vinden. Echter, als we kijken naar de grootte van gebieden die onderlopen (Zoals de overstromingen die nu in de USA vallen die waarschijnlijk groter gaan uitvallen dan bekend uit de USA geschiedenis) kan je echt wel concluderen dat er op dit moment wat extreme weer situaties zich voordoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De aarde heeft dacht ik al 17 ijstijden meegemaakt. Op zich kan het dus nog veel erger worden en het zou nog normaal zijn. Als wij de oorzaak van deze ellende zijn tja, Amerika en andere plekken word al veel gedaan om het weer te beïnvloeden zonder het effect o lange termijn te kennen dusja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ijstijd is een tijd waarin er ijskappen zijn. Deze duren miljoenen jaren. Er zijn nu ook ijskappen, dus we leven nu ook in een ijstijd. Er zijn minstens 5 ijstijden geweest, de huidige is het Kwartair. Binnen een ijstijd echter, heb je ook koudere periodes (glacialen) waarin het landijs toeneemt, van zo'n dikke 100.000 jaar, en warmere periodes (interglacialen) van zo'n 20.000 jaar. Ik vermoed dat jij het over glacialen hebt, daar zijn er genoeg van geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meeste ijstijden zijn ontstond staan door snelle veranderingen in het klimaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben maar het effect is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei ook niet dat je antwoord niet klopt of zo. Ik zeg alleen dat jij het waarschijnlijk niet over ijstijden, maar over glacialen hebt.
Je zou eens wat info op kunnen zoeken over HAARP.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Aarde kent vele pieken en dalen. We leven op een dynamische planeet die nog continue aan het verandere is. Als je een zeebeving plaatsvind volgt er vaak helaas een kleine of grote tsunami, het één en de ander zijn vaak verbonden. Ook het opwarmen van de atmosfeer is iets wat uit diverse factoren blijkt te bestaan, de mens maar ook de Aarde zelf is daar debet aan. De Aarde kent de term rust niet, omdat het een nog steeds ontwikkelende planeet is, blijven we dit soort dingen beleven. Je kan het een ramp noemen, of gewoon de prijs die we horen te betalen omdat we hier wonen. Vaak is de mens de domste factor omdat zij zich juist vestigen op plaatsen die de grootste klappen krijgen bij natuurgeweld. Dat is een economische keuze met de mens in haar onterechte slachtoffer rol. Er is ooit een tijd geweest dat we geen bevroren polen hadden, maar ook een tijd dat de hele planeet bevroren was. Welcome to Earth :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste schijnt dus niet zo te zijn: http://www.livescience.com/1484-snowball-fight-erupts-frozen-earth-theory.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, ik laat het over aan de wetenschap om zich daar een definitief oordeel over te vellen. Ik was op het moment van die volledige bevriezing vermoedelijk niet aanwezig ;-P
Nee hoor het is niet uitzonderlijk, vanwege de moderne communicatiemiddelen kom je het (snel) te weten wat aan de andere kant vd wereld gebeurt, het lijkt dan net alsof er heel veel gebeurt in korte tijd.
In de tijd van weinig tot geen communicatiemiddelen kom je dat nooit of heel laat te weten.
En vergeet niet: 2012 komt eraan en veel mensen denken dan dat de wereld vergaat door evt een of meerdere (natuur)rampen en daardoor is er ook meer aandacht voor (natuur)rampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste heb je mooi gezegd! Mensen denken dat er wat gaat gebeuren in 2012 en zeggen dan bij elke ramp (die overigens nog niet eens in 2012 is!): zie je wel, het gebeurt! En daarbij vergeten ze de rampen die voorheen ook gewoon gebeurden. Vroeger als kind hoorde ik ook over overstromingen, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.
ten eerste wordt het weer ed. sinds 160 jaar officieel bijgehouden, in de scheepvaart wat langermisschien 500-600 jaar.
ten tweede zijn er tegenwoordig véél meer mensen dan vroeger(in Nederland waren er bv. in 1920 zo'n 4 millioen mensen)
ten derde weten we via de media direct en overal wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste 6000 jaar is het klimaat opmerkelijk stabiel, maar in de periodes daarvoor kwamen veel klimaatwijzigingen voor. Men denkt wel dat door de recente opwarming wat vaker extreme weertypes kunnen voorkomen.

Verder zie ik geen toename in het aantal aardbevingen en rampen van vulkanische oorsprong. Vergeet niet dat in vorige eeuwen ook zeer ernstige aardbevingen voorkwamen, zelfs de laatste tsunami is een duplicaat van 500 jaar geleden. In vorige eeuwen zijn de eilanden Tambora en Krakatau volledig ontploft en de ondergang van de Minoische beschaving werd duizenden jaren geleden ook ingeluid met een zeer zware vulkaaneruptie.

De grootste toename wijt ik aan de informatiedichtheid. Toen het eiland Tambora was ontploft wist eigenlijk niemand ervan, nu staan er bij elke ramp tientallen kameraploegen en hebben zeer veel mensen zelfs continu videocamera's bij zich.