Als het bloed heet is en de zon schijnt fel, waarom zijn er dan geen wolken?

Ik dacht bij mezelf; Als de zon fel schijnt word er veel verdampt en omdat wolken uit waterdamp bestaan moeten er dus juist wel veel wolken vormen, maar die zijn er niet!

is dat simpelweg omdat de zon zo warm is dat al het water (dan bedoel ik dus het water in vorm van dauw en grondwater ofzo) al verdampt is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (6)

Het is omgedraaid, doordat er geen wolken zijn krijgt de zon de kans om te schijnen. Het is niet zo dat wolken verdwijnen door zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon is niet de ene dag warmer dan de ander, maar altijd even warm. Hoe warm het voor ons op aarde is, heeft te maken met hoe dicht de aarde bij de zon staat, dit maakt dat we herfst/winter en lente/zomer hebben.
Maar als er wolken zijn, dan wordt de warmte van de zon 'gefilterd'. Daarom is het dus altijd bloedheet als er helemaal geen wolken zijn. Dit heb je vast wel eens gemerkt: Op een warme dag zit je in de tuin, en ineens schuift er een grote wolk voor de zon. Dan is het gelijk een stuk frisser, tot de zon weer weg is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel in de laatste zin natuurlijk tot de wolk weer weg is, in plaats van tot de zon weer weg is ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zitten in een heel sterk hogedrukgebied met hele droge lucht, dus is er veel verdamping, echter in deze droge lucht vormen er zich geen wolken, geen condensering van het vocht.
Soms is er ook helemaal geen dauw in de vroege ochtend, terwijl je het wel zou verwachten.
In de winter zou je geen wit gevroren gras zien, is dat wel zo, dan wordt/ is de lucht vochtiger en betekend dat het hogedrukgebied op zijn retour is, wordt het nog vochtiger, dan ontstaat er zelfs mist en later laaghangende bewolking.

Je zou het dus zo kunnen zien, is het zonnig en warm en is tegelijk de lucht vochtig, dan heb je al heel snel wolken, dauw, mist.

Is de lucht erg droog dan is er geen condensering, het vocht van verdamping is er wel, maar te weinig voor wolken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is simpel. Des te warmer de atmosfeer des te meer water kan de lucht bevatten en dus lossen de de wolken op in de warme lucht.
Met een Molier I-X diagram kun je nagaan hoeveel gram water lucht bij een bepaalde temperatuur kan opnemen.
Uit mijn hoofd dacht ik dat lucht van 19 gr C 14 gram water kan opnemen. Lucht van 25 gr C kan misschien wel het dubbele opnemen. Het gaat in ieder geval logaritmisch om hoog.
I-X diagrammen kun je van internet downloaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het bekende warmteonweer ontstaat juist als het heel erg warm is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het over warm weer, met droge lucht die vervolgens veel vocht kan opnemen. Dat is typisch als je in een hogedrukgebied zoals de laatste dagen zit. Warmte onweer komt het vaakst voor aan het EIND van een mooi-weer-periode als het daarvoor verantwoordelijke hogedrukgebied naar het oosten is weggetrokken. De luchtdruk is gedaald tot 1013 mbar of minder en de wind zuidoost tot zuid geworden is. Dat is nu even niet aan de orde, maar over een week misschien wel. maar dan heb je ook veranderde weersomstandigheden en geen blauwe lucht meer
de simpelste verklaring is dit : wolken ontstaan als een warmtefront en koudefront met elkaar botsen. de warme vochtige lucht stijgt op en maakt plaats voor de koude lucht. een direct gevolg hiervan is de wind. evenwel, het vocht uit de warme lucht begint op zekere hoogte te condenseren en wolken ontstaan. moraal: als het bloedheet is is er geen sprake van een "front" en ontstaan er geen wolken. heel lichtjes sluierbewolking komt wel vaak voor als het bloedheet is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft niks met de temperatuur te maken.Op de zuidpool is het ook zonnig weer maar dan weer wel ,meer dan 30 graden onder nul.