wat is de reden dat in de veluwezoom het rivierdal niet symmetrisch V-vormig is?

bij een rivierdal is het altijd in een V-vorm, bij de veluwezoom was de ene helling veel flauwer dan de ander, waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

"De ondergrond van het gebied is grotendeels vormgegeven tijdens de twee laatste glacialen (vaak ijstijden genoemd). Tijdens het voorlaatste glaciaal, het Saalien, werden de aanwezige zandgronden door de gletsjers die toen vanuit Scandinavië Nederland binnendrongen opgestuwd tot heuvels, de stuwwallen. Deze heuvels, zoals de Zijpenberg en de Posbank, zijn nu kenmerkend voor het gebied. Toen de gletsjers aan het einde van het Saalien smolten werden door het smeltwater diepe dalen uitgesleten, die in het gebied rond de Posbank nog goed te zien zijn. Tijdens het laatste glaciaal, het Weichselien, bereikten de gletsjers Nederland niet, maar werd door de wind zand en stof in het toen kale landschap verplaatst. In de luwte van de stuwwallen werd het fijne stof afgezet, dat nu in de dalen in het zuiden van het gebied aanwezig is als een laag vruchtbare löss."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veluwezoom