Waarom komen juist in maart en april de winden heel vaak uit noordelijke richtingen?

Een antwoord zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat op de oceaan, b.v. bij Ierland, dan vaak hogedrukgebieden zijn. Dan vraag ik mij af, waarom juist dan die hogedrukgebieden daar zijn. En lagedruk in oost-Europa? Waarom juist dan lagedruk in oost-Europa?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

In sommige streken kan je wel degelijk spreken over een overheersende windrichting over het jaar (Antarctische Westenwinden) , per seizoen (passaatwinden en veel landwinden oa. Chinook ,Northerns ,Sirocco...)
Bij ons in West-Europa ligt dat heel wat complexer...wij bevinden ons eerder zelden in een hoge of lage luchtdruk kern.Meestal zweven we er zowat tussen.
Maart is een uiterst wisselvallig geval (net als April) ...men spreekt niet voor niets over Maartse Buien en Aprilse Grillen.
Die zegswijzen verwijzen naar buien ...en buien verwijzen naar winden van over de zee ; hier zijn dat voornamelijk Westen en Zuidwesten winden. In Maart -april ook veelal Noordwesten winden (met hagel ,natte sneeuw)
Dit jaar is dit in Maart niet het geval.....we zitten in een Oost-Noordoost dominantie.
De soorten winden hebben wel een grote impact op de temperaturen .
Er is in ons weerkundig 'storingsgebied ' echter nooit zekerheid....wij hebben uiteraard wel invloed van de lage luchtdrukgebieden die op de oceaan ontstaan onder invloed van uitdovende Amerikaanse stormen.... die als depressies naar ons komen. Van de hoge luchtdrukgebieden boven Noord Rusland ....die ook al wisselend zijn in deze periode : koude nachten ,schrale winden ,maar grote compensatie door Zonneschijn)
Die luchtdrukgebieden op zich verplaatsen zich ook en kunnen op andere plaatsen opduiken. Nu ligt er een hoog pal boven Engeland.
er zijn in die maanden wel tendenzen , maar geen uitgesproken richtingen.
Op dat punt wordt in onze contreien redelijk veel onderzoek gedaan (heb een paar zeer interessante linken, die U veel informatie geven (Nederlandse en Vlaamse)
En een windroos van februari 2011 (Nl) ....kan er volgend jaar totaal anders uit zien.