Mineralen en edelstenen kijken niet naar staatsgrenzen ,maar wel naar hoe de verschillende gebieden geologisch gevormd zijn.
Zo zijn er in Duitsland 'nieuwe gebergten' zoals de Alpen ,maar ook heel veel gebieden met een ondergrond uit het Mesozïcum (Trias , Jura....en laat Perm)
Veel vulcanisme (Eifel) , veel overblijfselen van vroegere ijstijden enz
Dus ontzettend gevarieerd.
Sommige plaatsen zijn bekend als vindplaatsen van fossielen (zelfs menselijke): bv. Neanderthal ,Heidelberg.
Mineralen ...zijn er ook op heel veel plaatsen te vinden (agaat , koper,amethisten , kwartskristallen.
Van volgende plaatsen weet ik dat ze vermaard zijn:
-Oostenrijk-Duitsland : Tirol en Hohe Tauern.
-Hessen : Reichenbach
-Ardennen-Eifel
- Misschien de meest vermaarde plaats om kwartskristallen aan te treffen is de Clara groeve in het Zwarte Woud (op nr 1 met stip)
Ook het Harz gebergte (heel oud): Carboon-Perm
Het gebergte die grens vormt tussen Duitsland en Tsjechië (Moravië en Bohemenwald) of Sudetenland zijn bekende vindplaatsen voor mineralen en ertsen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hessen -Odenthal-Reichenbach -Lauterthal:link
Clara groeve in Ober Wolfach : zie video

Toegevoegd na 24 minuten:
In ons landje zijn trouwens enorm goeie plaatsen voor zeldzame kwartsen ,mineralen en dergelijke.
De overgang tussen De Condroz , De Fagne en Famenne , de Kalksteenrichel (Grotten) , De Gaume , omgeving Namen (Namur) en delen van de Ardennen zijn super.