Nee, net zo min als in Japan.
Een troost is dat we hier geen zeebevingen hebben dus dat een tsunami hier erg onwaarschijnlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, bij een tsunami komen zulke enorme krachten kijken dat je een kust daar niet tegen bestand kunt maken. De enige manier om dat te doen, is door de hele kuststrook vrij van bebouwing en bewoning te houden.

De kans dat we hier in Nederland een flinke tsunami krijgen is gelukkig vrijwel verwaarloosbaar, omdat we geen actief tektonisch gebied (met aardbevingen en vulkanen) voor onze kust hebben, zoals ze in Indonesie en in Japan wel hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen deze natuurkracht kunnen de duinen in Zandvoort ook niet op. Golven van zo'n 8-10 meter hoog die dan met een bulderend geweld zo'n 10 km landinwaarts gaan....
De aardplaat onder ons land is stevig. Dus geen grote aardbevingen hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is of bij eventuele aardbevingen in de omgeving van de Canarische eilanden of IJsland nog de kracht is van de vloedgolf als die bij Nederland aankomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tsunami zou de helft van Nederland blank zetten.
In de recente geschiedenis zijn er veel superstormen bekend , maar geen tsunamies.
Wij een tsunamie zouden verwerken , zou dit vermoedelijk niet door een aardbeving komen :
maar wel door supervulcanisme en neerstorten van grote meteoren en kometen in de oceaan.
Supervulcanisme : verwacht bij het uitbreken in Yellowstone park.
Meteoren : inslag van Apophis 2029 en later (zeer kleine kans)

Toegevoegd na 6 minuten:
In onze wijde omgeving was de laatste tsunamie in 1755 bij de grote aardbeving in Portugal (link)

Toegevoegd na 11 minuten:
In 1755 bleek Zandvoort (indien het al bestond) niet veel last gehad hebben in 1755 : kaartje

Toegevoegd na 11 minuten:
In 1755 bleek Zandvoort (indien het al bestond) niet veel last gehad hebben in 1755 : kaartje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de duinen zullen tot zekere hoogte wel tegen vloedgolven bestand moeten zijn. Omdat dit los van de bebouwing staat zal hier veel water kunnen worden opgevangen. Daarbij zijn er in zeeland en noord holland uitstekende zeeweringen. Zulke hoge golven als in japan zal het echter nooit kunnen houden.