Wat is het verband tussen de Lingua Franca, de Amerikanisering en de regionale identiteit?

Amerikanisering = De verbreiding van de Amerikaanse (westerse) cultuur over niet-westerse gebieden.
Lingua Franca = de voertaal van de globaliserende wereld (Engels)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De Lingua Franca is de omgangstaal in gebieden met veel talen (zoals vele eilandjes in de Caraïben) ; Het Papiemento is zo'n Lingua Franca.Plaatsen die onderhevig waren aan kolonialisme gebruiken dikwijls een variant op de taal van de kolonisator. In Gambia is dat bijvoorbeeld het Engels ....de verschillende stammen echter hebben hun eigen taal , zoals het Wolof , het Mandinka , het Fula en het Djola.
De eigen talen worden helaas nauwelijks onderwezen ...en de scholen onderwijzen in Frans , Engels , Portugees of Spaans. Dat heeft wel repercussies op de bestaande regionale talen....sommige van die talen zijn aan het verdwijnen.
Ook in vele landen (maar niet allemaal) , wordt op hoger niveau onderwezen met het Westen als model , dat gebeurt dikwijls bij het ontbreken van eigen know-how.
Gelukkig is er in vele oud kolonies een bewustzijn van eigen cultuur aan het open bloeien.
Mondialisering zal men echter nergens kunnen tegenhouden en de invloed van Amerika is helaas zelfs in onze maatschappij duidelijk voelbaar.
Wij hebben echter het geluk een sterke eigen cultuur te hebben ,iets waarin de Verenigde Staten nog een ontwikkelingsland zijn.