Waarom zijn de tijdzones verdeelt over een VIERKANT vak terwijl de wereld ROND is?

Ik vraag me af het wel klopt, die tijdzones? Want als je naar zo'n kaart kijkt, is die vierkant, maar de wereldbol is rond. En als je hem op zou rollen of vervormen tot een bol, dan klopt heel die kaart niet meer, want dan overlappen die tijdzones elkaar op de een of andere manier.

Toegevoegd na 1 minuut:
je zou bijna denken dat het fout gedaan is, en dat de tijdzones logischerwijs eigenlijk horizontaal horen, ipv verticaal. De evenaar en die andere twee (naam vergeten) zijn ook horizontaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Bij het omzetten van de aardbol worden alllerlei cartografische en meetkundige technieken (projectie) toegepast. Er is dus altijd een vorm van vertekening.
Als je de tijdzones afbeeldt op een globe ziet het eruit zoals in de link.
www.timetemperature.com/globes/europe-time-zone-globe.shtml

Toegevoegd na 39 minuten:
Tijzones zijn geen natuurverschijnsel, maar door mensen gemaakte afspraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, maar waar zijn die tijdzones dan? Ik zie ze niet...
Kimath
13 jaar geleden
Die verschillende kleuren denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou t?

Andere antwoorden (2)

Dit komt door de stand van de zon. Deze zorgt voor een bepaald aantal zonneuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonne-uren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou ook niet weten wat zon-neuren zijn :P
Wanneer U een ronde appelsien in mootjes snijdt , dan zijn die mootjes toch niet rond?
De Aarde is zo in 24 mootjes gesneden ....op een bol vormen die samen een bol.
Op een platte kaart lijken die rechthoekig of nog anders....naarmate de soort projectie die gebruikt wordt.
De Mercator projectie wordt meest gebruikt , bij deze projectie zijn de Noordpool en Zuidpool op een lijn geprojecteerd ipv een punt...daarop zijn de verhoudingen niet correct ....maar de Noord -Zuid richting wel.
Nu zijn er bij de indeling van de uurzones heel veel uitzonderingen uit nationale redenen.
De uurzones volgen min of meer de Ooster en Westerlengtes op de kaart.