Veel mensen denken, dat bij de Azoren de depressies vandaan komen. Zit daar een kern van waarheid in?

Volgens mij komen veel hogedrukgebieden van de Azoren.

13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo las ik de vraag in eerste instantie ook haha

Het beste antwoord

Ja en nee ,
Het is zo dat tijdens een gemiddelde winter er een hoogluchtdrukgebied is boven de Azoren en een laagluchtdrukgebied boven Ijsland . Een veel sterker hoogluchtdrukgebied zit tevens boven Rusland.
Veel hangt er nu vanaf hoe die luchtdrukgebieden communiceren.
In de zomer echter zit er op de plaats van de Azoren dikwijls een laagdrukgebied ipv een hoog ( vooral sinds de opwarming van de Aarde) : dit luchtdrukgebied stuurt nu soms hevige regens richtig Canarische eilanden en Madeira in plaats van meer noordwaarts (door afzwakking)(wat vroeger veel minder het geval was)
Waar een laagdrukgebied is (depressie) is de kans op regen het grootst.
Die luchtdrukgebieden samen met de golfstroom hebben ook heel veel invloed op ons weer….maar hier in West-Europa volgen de storingen uit het Westen en Zuidwesten zich zo vlug op dat weer voorspellen op lange termijn hier zeer moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Als juist in de zomer soms veel lagedruk bij de Azoren is, hoe kan het dan dat het juist in de zomer op het Spaanse en Portugese vasteland, met uitzondering van het noordwesten e.d., zo droog is?

Andere antwoorden (2)

Nee geen enkele waarheid, immers het is de thuisplaats voor hogedrukgebieden, die van daar uit vaak filiaaltjes openen/ ontwikkelen, richting west Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze veel gehoorde uitspraak stamt uit de tijd dat de 'waarnemingshorizon' van de meteorologen niet veel verder ging dan de kustlijnen van het continent (Europa en Afrika in dit geval). Het is pas sinds de komst van de satellietwaarnemingen dat men kan 'zien' wat er op de oceanen gebeurd. Een depressie werd pas zichtbaar als deze bij de Azoren aankwam. Dit was een soort 'vooruitgeschoven' post voor de weerwaarnemers.
Zo was ook een 'storm vanuit de Golf van Biscaye' een veel gehoorde kreet.