Hoe komt het, dat de bergen op de Lofoten anders van vorm zijn dan in de (meeste) andere delen van Noorwegen?

Op de Lofoten-eilanden zijn bergen veelal spits en kartelig van vorm,vergelijkbaar met de Dolomieten. In andere delen van Noorwegen zie je dat heel weinig. Iemand heeft eens tegen mij gezegd, dat dat komt, doordat de ijstijd niet op de Lofoten is geweest. Anderen geloven dat niet. Wat is nu waar?

13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het gebergte op de Lofoten archipel is net op dezelfde manier ontstaan als de rest van het Scandinavisch gebergte , het Schotse hoogland en Oost Groenland. Dit gebeurde tijdens de Caledonische orogenese in het vroege Devoon en het late Siluur (ongeveer 400 miljoen jaar geleden)
Op dat ogenblik waren de Europese tektonische plaat en de Amerkaanse nog aan elkaar gebonden. Het is pas op het einde van het mesozoïcum (in het Krijt) , dat die platen van mekaar (divergerend) bewogen.
De scheidingsbreuk ligt nu op de plaats van Ijsland.
Scandinavië behoort daardoor tot de oudere gebergten
Het oude Baltische schild bestond echter uit verschillende geaccretiseerde (samengeklonterde) stukjes , die niet perse van hetzelfde materiaal waren. Het is mogelijk dat stukken niet zijn samengeklonterd (ong.300 miljoen jaar geleden)
Na het splitsen van de continenten zou het kunnen dat de Lofoten , die net op de scheiding lagen op een andere manier verwerkt hebben.
De kusten en eilanden met inbegrip van de Lofoten zijn daarna heel veel en heel langdurig blootgesteld aan vergletsjering . Het gaat hier niet om een ijstijd , maar het gaat hier over honderden ijstijden . Alleen in het holoceen en pleistoceen( de laatste 1.8 miljoen jaren) ,waren er al minstens vijftig. Die stelling van ijsvrij zijn klopt dusdanig langs geen kanten .
Waarschijnlijk is het ontsnappen aan accretie de oorzaak.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vroeg-devonische gebergtenvorming (waaronder de Grampische en Scandinavische

Toegevoegd na 14 minuten:
Let wel : de laatste ijstijd heeft de Lofoten niet bereikt ...maar ook bijv. Nederland niet) . Maar velen daarvóór wel .... dus het verhaaltje voor de toeristen klopt maar een heel klein beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Zou het kunnen zijn, dat dat de Lofoten pas na de laatste ijstijd zijn ontstaan?
corzijlstra
13 jaar geleden
Of na een eerdere ijstijd waarvan de laatste de laatste was die de plek van de Lofoten heeft bereikt? Het kan zijn, dat de bergen op de Lofoten erg jong zijn. Dus pas gevormd nadat er ooit een ijstijd overheen is geweest. Dat kan zijn de laatste ijstijd, maar b.v. ook de voorlaatste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor : de laatste ijstijd was 10.200 jaar geleden (en eigenlijk zitten we er nog in ...in een interstadiale weliswaar)
Het gesteente in Lofoten is minstens 400.000.000 jaar oud.
En in tegenstelling tot de Ardennen heeft het geen invloed gekregen van 'nieuwe' gebergten zoals Alpen en Pyrenneeën

Andere antwoorden (1)

Volgens de bronnen hebben de mensen die zeggen dat erg geen vergletsjering van de Lofoten is geweest, gelijk. In de dalen zal wel ijs gelegen hebben, maar de toppen van de bergen zijn niet gladgeslepen door schuivende gletsjers. Vandaar dat je nog mooie kartelige bergen hebt op de Lofoten.