Hoe hoog ligt Nederland boven het wateroppervlakte? Waar hoe hoog?

Toegevoegd na 41 minuten:
google Earth is erg useful zie ik net. Waar ik woon zou ik 45 meter boven het peil ongeveer moeten wonen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

In Google Earth zie je onder in het scherm de hoogte op de plek van je muis.

Toegevoegd na 46 minuten:
Er wordt vaak beweerd dat Nederland onder zeeniveau ligt en we het land hebben veroverd op het water, maar eigenlijk is het omgekeerde het geval en is het land door ontwatering (door oxidatie en inklinking van het veen) steeds lager komen te liggen. Tegenwoordig ligt de Amstel hoger dan het omringende venige land, maar oorspronkelijk was het een riviertje dat het water van de omliggende veenmoerassen afvoerde naar het IJ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zeeniveau bedoel je? Want daar liggen we een stukje onder. Vandaar ook alle dijken en deltawerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze reactie beantwoord niet de vraag.
Ja dat wisselt in Nederland. He is bekend als er dijken zouden doorbreken dat het Amersfoort aan Zee zou worden...

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Normaal_Amsterdams_Peil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het varieert van - 1 â 2 aan de kust tot ca. + 150 m. in Limburg. Een van mijn aphorismen luidt : Geloof in God , maar ga wel boven NAP wonen . NAP betekent: Nieuw Amsterdams Peil .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak daar maar ruim -6 meter van:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laagste_punt_van_Nederland
Als eerder gemeld leven we voor een groot gedeelte onder zeeniveau. Tip; in het stadhuis in Amsterdam aan het Waterlooplein kan je de off NAP koperen knop zien. Vast bovenop een paal welke tientallen meters in de grond is geslagen. Daarnaast een buis met water welke de actuele hoogte van het zeewater bij IJmuiden aangeeft. Is gratis toegankelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das heel leuk maar ik reis niet even naar Amsterdam twee uur om dat te kunnen zien ;-)