Wie kan mij dit uitleggen?

Ik wil weten hoe dit in elkaar zit. Bij de eerste afbeelding aan de onderkant staat zuid op maar bij afbeelding twee staat noord brabant op. waarom zeggen ze dan noord terwijl dat deel aan de zuid ligt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Omdat er ook een brabant in Belgie ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dingen pas echt raar vinden als ze Noord- en Zuid-Holland om zouden draaien, maar goed.

Vroeger had je het hertogdom Brabant, dat zich uitstrekte over het huidige Brabant, inclusief een groot deel van België. (de hoofdstad van dit hertogdom was Brussel)
Het Nederlandse deel was het noorden van hertogdom Brabant, dus als je het zo bekijkt, dan is het een juiste benaming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noord Brabant slaat niet op Nederland maar op Brabant.
Brabant is Noord-Brabant , provincie Antwerpen , met inbegrip van Klein Brabant in België en Brabant : nu Vlaams Brabant , Brussel en Waals Brabant : ook in België .
Dit was vroeger één groot hertogdom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is simpel: er was een Zuid-Brabant als Nederlandse provincie, van 1815 tot 1830. Dat is daarna bij België gaan horen. Maar als erfenis heet ons (het Nederlandse) deel van Brabant nog altijd Noord-Brabant.
Amadea
13 jaar geleden
De eerste kaart: de vijf delen van Nederland, je hebt het Oosten, het Noorden, het Noord-Westen, het Zuid-Westen en het Zuiden van Nederland. Deze gebieden hebben meestal ook verschillende begintijden van schoolvakanties.

De tweede kaart: dit zijn de provincies van Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt. Nederland had eerst de 2 provincies: Noord-Brabant (Holland) Zuid-Brabant (België) Toen hoorde Zuid-Brabant bij Belgie en Noord-Brabant is gewoon gebleven