goud waar is het in belgie te vinden?

ik zou graag goud gaan zoeken natuurlijk niet om er rijk meet te worden maar voor de lol en het is toch wel leuk om zo een klein schilfertje in je vitrine te staan hebben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
37K

Antwoorden (5)

Je kan erom lachen maar er wordt door sommige mensen echt goud gezocht én gevonden in de Belgische Ardennen

Toegevoegd na 5 minuten:
En in Montenau moet nog een goudader zijn

Al sinds de Romeinse tijd was bekend dat hier ergens een goudader moet liggen. In 1879 is ene Julius Jung zelfs gestart met de exploitatie van een goudmijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste zoek je om de hals en aan de vingers van rijke Belgische dames. Dat lijkt me de beste plaats om in België goud te vinden, zo niet de enige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Ardennen, langs het riviertje de Chefna, bij het plaatsje Heid de la Mine d'or, schijnt ooit goud gevonden te zijn.

De goldrush in de Ardennen levert echter weinig op voor veel inspanning: 1 ton gezift alluvium bevat 0,25 tot 5 gram goud. De Staat ziet echter de goudwinning op grotere schaal niet zitten omwille van het lage rendement en legt een verbod op om het landschap te beschermen. De grote schade die wordt veroorzaakt door rivierbeddingen en hun oevers om te keren staat niet in verhouding met de schamele opbrengst.

Begin 20ste eeuw werden op beperkte schaal tijdelijk enkele concessies verleend en werd nog onderzoek verricht. Locaties waar de mini-goldrush plaats vond liggen ondermeer aan de randen van Baraque de Fraiture, de loop van de Salm, de bovenloop van de Amblève en aftakkende beken en rivieren.

Lees het hoofdstuk "goldrush" in onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lol lijkt me te zitten in het zoeken naar goud. En tussen vinden en zoeken zit een groot verschil.
Zoeken kan je overal in Belgie (in NL ook trouwens). Maar vinden zal je voornamelijk kunnen doen in de winkels of anders...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Hoge Venen, bij het Waalse dorpje Faymonville. Meer dan honderd jaar geleden was het de plaats waar de laatste Belgische goudzoeker woonde.
Amadea