Wat is de allerlangste winter geweest in Nederland sinds de laatste 100 jaar en wanneer viel de allermeeste sneeuw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

alle winters duren qua kalender even lang.
maar de koudste winter in de afgelopen 100 jaar was in 1956 en de de laagste temperatuur was op 27 januari 1942 -27,4 graden in Winterswijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
in 1942 viel ook de meeste sneeuw ooit gemeten in nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zo’n vraag moet je in de statistieken gaan kijken.
Ik heb (als Belg) cijfers voor België , maar denk niet dat die veel afwijken met de Nederlandse.
Zeer koude Januarimaanden in de 20’ste eeuw waren : 1956 (Januari gemiddeld -6,1°C) , 1963 (Januari : -4,8°C)
Ook 1940 ,1942,1985,1986,1987 waren veel kouder dan gemiddeld.
De langste winter moet die van 1917 geweest zijn , met diepe waarden tot ver in April.
De koudste gemiddelde dag in België is gemeten op de Lesse rivier in de omgeving van Han op 20 Januari 1940.
gemiddelde temperatuur -30,1°C
(in de statistiek staande twee vorige winters nog niet vermeld’
De meeste sneeuwdagen : daar zitten we nu al aan dit jaar ....en dat alleen in de late herfst.
In 1963 lag er ontzettend veel sneeuw: ik was toen kind en ik weet nog dat de sneeuwman die we maakten op Pasen nog niet volledig weggesmolten was.
De dikste sneeuwlaag was in de Ardennen in 1953 :117 cm dik.
Op dit ogenblik ligt er ook al 70 cm in Sankt-Vith (Oostkantons).
Op Mount Baker in de Amerikaanse staat Washington is in de winter van 1998-1999 bijna 33 meter sneeuw gevallen. (Dit is waarschijnlijk geen record , want op heel veel plaatsen in de wereld wordt niet of niet nauwkeurig gemeten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De allerlangste winter is bij mijn weten die van 1962-1963 geweest. Op 18 december '62 kondigde de weerman op televisie een langdurig ernstig koud hogedrukgebied aan. In de maand daarna reden we met de auto van Enkhuizen naar Stavoren, over het IJsselmeer. 18 Januari '63 was er een Elfstedentocht. In maart '63 lag er nog ijs in de sloot. Ik ben maandenlang op de schaats naar school geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1917 was de koudste winter van de vorige eeuw