Waar is het meest goud te vinden in aardoppervlak

niet dat ik opzoek ben na goud, maar ben zeer benieuwd waar dan de inslag miljoenenjaren geleden heeft plaatsgevonden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18K

Het beste antwoord

Goud ontstaat uit magma, magma zit binnen in de aarde.
Daarom is er in de buurt van vulkanen vaak goud te vinden.
Ook op de bodem van sommige rivieren (die vanuit de bergen stromen) kun je goud vinden.
In zeeën zit onvoorstelbaar veel goud. Maar om het goud uit het water te halen is ook erg veel geld nodig en het is bovendien moeilijk, het eruit te krijgen daarom gebeurt dat nu ook (nog) niet.
In California en Alaska is veel goud te vinden.
Er wordt beweerd dat er onder de ijslaag op de Zuidpool heel veel ijs te vinden is, maar het mag er niet weggehaald worden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Laatst zin moet zijn: Er wordt beweerd dat er onder de ijslaag op de Zuidpool heel veel GOUD te vinden is, maar het mag er niet weggehaald worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is nooit verspreid geraakt, het is gewoon at random verdeeld over de aarde, tijdens het stollingsproces van de aardkorst en toevallig is zuid-afrika rijkelijk bedeeld…
fremar
13 jaar geleden
Voor het meeste goud moet je in Zuid-Afrika zijn (meer dan 70´%) van wereldvoorraad (ik bedoel het meeste exploiteerbare).
Maar het tweede deel van Uw verhaal is me wat duister…..inslag?
Goud is van nature in de Aarde , soms als zuiver goud , soms als spore element.
Het is meestal exploiteerbaar wanneer ganse aders gevonden worden…maar goud id doorgaans overal op de wereld aanwezig.
Voor de dichtste ader bij Nederland , moet je in Montenau (België) zijn. Goud wordt hier en daar ook in rivieren aangetroffen

Toegevoegd na 10 minuten:
Er zijn theorieën ...al zou 'goud' met meteorieten naar de Aarde zou zijn gecatapulteerd en zo in het toen nog half vloeibare van de Aarde zijn neergekomen. Dat zijn zeer voorbarige conclusies die onlangs door een paar wetenschappers in het nieuws gegooid zijn.
Voorlopig beter heel sceptisch zijn tegenover die verhalen , zolang men geen begin van bewijs gevonden heeft.

Toegevoegd na 59 minuten:
Veruit de grootste reserve is in Zuid Afrika , maar qua exploitatie zijn USA ,Australië en Zuid Afrika ongeveer evenveel aan het boven halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fort Knox misschien....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goud is te vinden verspreid over onze hele aarde en zit gemengd door alle gesteenten. Het heeft geen buitenaardse oorsprong. In winbare hoeveelheden is het vaak te vinden in aders, in gebieden met veel graniet. Dat komt als volgt:

Goudaders ontstaan als grote 'bellen' magma onderaards stollen. Hierbij ontstaan allerlei typen graniet-achtig gesteente, afhankelijk van de samenstelling van het magma en de stollingstemperatuur van de vloeibare mineralen in de magma-'bel' (=batholiet).

Het goud heeft een hele lage smelttemperatuur en stolt bij afkoeling van het magma dus als allerlaatste. Het zal zich daardoor concentreren in zogenaamde goud-aders. Als een magma-bel veel goud bevat, zal dat goud in winbare hoeveelheden stollen. Kwarts heeft ook een vrij lage smelttemperatuur. Hierdoor zijn goudaders vaak te vinden bij de kwartsaders in het graniet.

Succes met zoeken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
India heeft velden met meer dan 3000 ton gouderts ontdekt in een van de noordelijke staten. Het land is na China de grootste goudconsument ter wereld en delft zelf jaarlijks 2 tot 3 ton goud.