Welk gesteente zou dit kunnen zijn?

Ik heb wat hulp nodig bij het determineren van gesteenten.

Afbeelding 1:
Zou dit porfier kunnen zijn?

Afbeelding 2:
Zou dit Mica kunnen zijn? Welk type?

Steen 3:
http://lh6.ggpht.com/_2-_8HNaVvzM/TQC2sRE0bFI/AAAAAAAAFx8/YEvt-35OGwY/s1152/IMAG0382.jpg
Ik heb werkelijk geen idee wat dit zou kunnen zijn...

Graag jullie hulp! :)

Toegevoegd na 10 uur:
Helaas weet ik niet waar de stenen gevonden zijn. Extra informatie kan ik wel geven:

Steen1:
Maakt krassen in glas: Nee
Je kunt er in krassen met een mes Ja
Reageert op zoutzuur: Nee
Wellicht Gabbro met een basalt en kwarts samenstelling?

Steen2:
Maakt krassen in glas: Nee
Je kunt er in krassen met een mes Ja
Reageert op zoutzuur: Nee

Steen3:
Maakt krassen in glas: Ja
Je kunt er in krassen met een mes: Nauwelijks
Reageert op zoutzuur: Nee

Close-up van de kristallen: http://lh5.ggpht.com/_2-_8HNaVvzM/TPd_kzyC1JI/AAAAAAAAFsM/OerxmoWMtRc/s512/IMAG0352.jpg
Op wikipedia zag ik een foto van kwartsitische gneis. Dit lijkt er wel op.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moest U de vindplaatsen vermelden zou ik misschien kunnen helpen. Ook een paar eigenschappen die het plaatje niet laat zien.

Het beste antwoord

Die witte stenen lijken iets marmer-achtig op het eerste gezicht , misschien Calciet of albast.
Maar aangezien ze niet reageren op zoutzuur ...dat kalk oplost .... Kunnen we twee andere richtingen uit :
witte gneiss , maar gneiss is schistisch (beetje schalie-achtig)...en dat lijkt het mij ook niet.(Er zouden lanwerpige splinters moeten afkomen bij het laten vallen)
Dan is er nog zandsteen en meer bepaald kwartsiet ...ik zie vaag een kristalstructuur ....deze stenen kan je zelfs in Nederland vinden .
Een prachtig voorbeeld is in onderstaand filmpje in Mousny (Ardennen) vanaf minuut 9.40

De mineraal kan ik niet determineren omdat de silicaatgesteenten een enorme familie zijn (zie link) en dat gaat mijn kennis te boven , de steen ziet er bovendien 'klastisch' uit. (met fragmenten afgebroken gesteente)

De bovenste zou een Gabbro kunnen zijn ,maar dan is hij afkomstig uit de Alpen (te onderscheiden van graniet , door zijn structuur door thermische druk : gabbro zou schuurpapier-achtig moeten aanvoelen aan de ongepolijiste kant.
Ook graniet-basalt : die heeft heel veel verschijningsvormen ...maar is heel hard.
Porfier dan weer niet , die heeft heel grote partikels van veldspaat en pyroxenen en is nog harder dan graniet.

Ik zou uit mijn bevinding niks concluderen hoor , ik wil allee maar een beetje helpenen kan er even goed glad naast zitten.

Toegevoegd na 28 minuten:
Steen 1 zou bovendien uit een intrusische ader kunnen komen en dan zou kwartsiet en calciet bijv samen kunnen voorkomen.

Toegevoegd na 5 uur:
De bovenste / Bepaalde andesiet zou ook al kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de uitgebreide en nuttige antwoorden! Ik heb nu:
Steen1: Gabbro met basaltische samenstelling met stukken kwarts Steen2: Mica uit de silicaatgesteenten-familie. Onduidelijk wat dit precies is. Steen3: Kwartsitisch gneiss. Mede door de kleur en het gebande uiterlijk. Bij deze is de vraag gesloten!