waarom valt de meeste neerslag in de winter ?

het water van de zee verdamt doordat de zon op het waterschijnt en laterna gaat het regenen. maar de zon schijnt meestal in de zomer en dan regent het bijna nooit en in de winter schijnt de zon meestal niet en dan regent het heel veel. hoe kan dat ???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (4)

Je bedoelt waarschijnlijk in Nederland?
Wel dat komt omdat .......het zo niet is.
Er zijn wel een paar maanden die als 'natter' bekend staan , maar over het algemeen genomen is de neerslag vrij regelmatig verdeeld over het jaar.
Ter bevestiging hieronder een jaarcurve van de gemiddelde neerslag per maand (en specifiek voor 2004)

Toegevoegd na 3 minuten:
April en Februari lijken mij de laatse 100 jaar de droogste.

Toegevoegd na 14 minuten:
De Herfstmaanden lijken misschien iets natter, maar te weinig verschil om echt significant te zijn.
Dit is 'ons' klimaattype.
Op andere plaatsen op de wereld kan het verschil wel heel groot zijn.
Maar laat ons zeggen: hier is het altijd nat.

Toegevoegd na 22 minuten:
En de reden is omdat wij overheersende Westen en Noordwesten winden hebben : winden die van de oceaan komen en heel dikwijls onderweg wat water 'opgeschept' hebben.

Toegevoegd na 22 minuten:
En de reden is omdat wij overheersende Westen en Noordwesten winden hebben : winden die van de oceaan komen en heel dikwijls onderweg wat water 'opgeschept' hebben.

Toegevoegd na 9 uur:
NW-W-ZW winden sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat de temperatuur van het zeewater nog relatief warm is, en de temperatuur boven land kouder. Dat gaat botsen, en dan krijg je regen (heel simpel uitgelegd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de zomer is de zee kouder dan de lucht in de winter is het andersom.
In de zomer zal de damp die aan de zee ontsnapt als waterdamp in de warme lucht blijven hangen, in de winter komt de lucht van zee boven een kouder continent en daar zal de damp dan ook condenseren en als regen naar beneden komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk heel simpel, dat heeft te maken met relatieve vochtigheid.
Warme lucht kan meer water bevatten alvorens het druppels gaat vormen en dus gaat regenen.
's winters koude lucht die dus minder water kan bevatten dus sneller neerslag (regen,sneeuw)
Boven een warme zee..warme lucht die boven land afkoelt dus minder water kan bevatten dus neerslag. Daar is meteen de reden waarom er in de kustgebieden minder neerslag valt want daar is de lucht nog niet afgekoeld door de koude grond.
e.e.a. wordt ook beinvloed door koude en warme luchtstromen dus het is niet zwart wit (water / land)