Dat is een van de regio's waarin John Friedmann(ruimtelijke ordening)

* De resource-frontiers, dunbevolkte gebieden die mensen aantrekken, die afkomen op de winning van natuurlijke hulpbronnen in het gebied

De andere drie zijn:
* Kernregio's zijn centra, meestal grootstedelijke, met een hoog potentieel voor innovatie en groei
* de opwaartse overgang regio-gebieden van de groei gespreid over kleine kernen in plaats van op een kern.
* de neerwaartse overgang regio's zijn gebieden die nu teruggang ondervinden omdat de uitputting van bronnen of vanwege de veranderingen in het bedrijfsleven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stond precies in mijn AK boek!

Andere antwoorden (2)

"A newly colonized region at the periphery of a country which is brought into production for the first time."
Een nieuw gekoloniseerd gebied op de 'grens van het land', waarvan de bronnen voor 't eerst in productie worden genomen.
Of ik 'grens van het land' goed vertaald heb, weet ik niet - dat maakt de zin wat merkwaardig. Misschien kent iemand een betere vertaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn ‘afgelegen’ , dikwijls nog ongerepte - onontgonnen gebieden met veel in de ondergrond , die worden gepromoot door de overheid.. Men heeft die behoefte omdat bepaalde grondstoffen schaars beginnen worden. .
De Verenigde Staten beginnen het Noorden van Alaska te ontginnen , Canada probeert aardolie te winnen uit zand in het Noordwesten , Siberië , d e woestijn in het binnenland Australië , grondwaterwinning en landouwproductie midden in de Sahara in Libië en Zuid Egypte....maar ook : het Amazonewoud, Borneo , Nieuw-Guinea .Helaas ziet men bijna uitsluitend he economische gewin , zonder al te veel bekommernis rond vroegere afspraken in verband met milieu .Door nieuwe infrastructuur en transportmogelijkheden worden voorheen moeilijk toegankelijke gebieden wel heel gemakkelijk bereikbaar , dikwijls ten koste van de authenticiteit , nieuwe grondvervuiling , aantasting natuurlijk biotoop van kwetsbare dieren en planten. In sommige gevallen zelfs bevolking (Nieuw-Guinea , Amazone)
Men probeert de resource area nog verder uit te breiden , buiten nationale grenzen , tot op internationaal beschermde of geclaimde gronden in het Noordpoolgebied , Antarctica , ecologisch beschermde gebieden in de oceaan.
Het is op aardrijkskundig v lak een bewijs dat we aan de grenzen komen van winning.
Want dit zijn tenslotte de ‘laatste’ gebieden .
Dus een economisch-geografische term die deze zone omschrijft : Resource Frontiers.

Toegevoegd na 3 minuten:
voorbeeld van resource frontier : Laos