Hoe komt het dat wolken op verschillende hoogtes een andere kant op drijven?

Toegevoegd na 8 minuten:
Hoe komt het dan dat de wind niet in dezelfde richting blaast?

Lijkt mij van een hogedrukgebied naar een lagedrukgebied dat dat gewoon 1 richting op gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
jc54
13 jaar geleden
Op plaatsen waait de wind tegen de wind in.

Het beste antwoord

Dat kan soms heel spectaculair zijn ,maar je moet er wel op letten. Ik heb zo ooit de wolken in drie verschillende richtingen zien bewegen.
En het hoeven zelfs niet per se andere type wolken zijn ,hoewel dat veelal wel het geval is.
De meeste wolken zijn te vinden in de troposfeer( tot ong. 10km) , De wolken die je onder U ziet drijven vanuit een vliegtuig (11-13km).
Er zijn ook wolken in de stratosfeer en daar zijn de weerscondities meestal anders (paarlemoerwolken)
Ook van belang zijn ‘convectie’ door thermiek (stijgende warme lucht in wenteltrap-vorm)…zo kan een zweefvlieger in sommige gevallen tegen de wolken vliegen)
Ook turbulentie kan de richting van de wolken beïnvloeden ( de bekende ‘luchtzakken ‘ tijdens het vliegen..
Turbulentie door de ‘straalstroom ‘ , een zeer harde wind op ongeveer 10km , die constant van West naar Oost waait met zeer grote snelheid (maar door kronkelingen uit elke richting)… die straalstroom is bijna altijd aanwezig en de sluierwolken kunnen vanaf de grond gezien rustig lijken ...maar in wezen 300 km per halen. (zie link)

Toegevoegd na 1 minuut:
per uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat heel ver boven de stromingen in de lucht niet hetzelfde zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wind waait niet in alle luchtlagen in dezelfde richting.
13 jaar geleden
Dit komt door de verschillende luchtstromingen. Elke bepaalde hoogte heeft weer net een iets andere richting waarnaar de lucht zich verplaatst. Vandaar.

Hierdoor is het voor een luchtballon ook mogelijk een richting te kiezen en zo kan hij dus 'sturen', maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er verschillende windrichtingen/luchtverplaatsingen zijn,die te maken hebben met verschillen in temperatuur op verschillende hoogten ,
b.v. in geval van inversielagen: waarbij i.p.v. het opstijgen van warme lucht naar grotere hoogtes soms het tegenovergestelde plaatsvindt: het neerdalen van warme lucht.

Ook verschil in plaatselijke luchtdruk zorgt voor tegengestelde luchtverplaatsingen.

I.h.a. kun je stellen,dat er altijd sprake is van verschillende,vaak tegengestelde windrichtingen op verschillende hoogtes,omdat dit te wijten is aan verschillen in temperatuur.
(dat is de hoofdoorzaak).

Toegevoegd na 4 minuten:
Bovendien: ff ter aanvulling---dit is trouwens ook interessant---- : waarom zien we soms in de lucht sterren a.h.w. trillen?
Dit komt dus ook door deze inversies:"het verschil in temperatuur op verschillende hoogtes die de lucht doen "trillen".