welke stenen zijn dit?

allo,
Ik heb drie jaar terug in Zuid-Frankrijk deze twee stenen gevonden.
De eerste steen is wit met een duidelijke splijting. Op de zijkant lijkt het alsof er allemaal zuilen uit de steen komen.
De tweede steen bevat verschillende kristallen, oa ook een paar van de eerste steen. Er is echter nog een soort groef in de steen waar er allemaal kleine gele kristalletjes ingroeien. Verder zitten er ook rode en okerkleurige vlekken op, dus misschien iets met ijzeroxide? Verder zitten er over een deel van de steen piepkleine kanaaltjes, waarschijnlijk van CO2 dat ontsnapt is. Is deze steen dan misschien een soort ijzercarbonaat ofzo?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zuid Frankrijk is groot ...kunt ge een beetje preciezer zijn (een plaats of zo ?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak ook een nieuwe en scherpe foto.Op deze foto is niets waarneembaar. Probeer een macro foto te maken. Wel goed stilhouden. Inzoomen op zo duidelijk mogelijke scherpstelling, stilhouden en afdrukken. Zet de camera stabiel op tafel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb die steen gevonden rond de streek van Apt. Misschien dat dit wat helpt?

Het beste antwoord

Het lijkt erg sterk op witte kwarts zie: bron