Is het mogelijk dat de noord- en zuidpool zich ten opzichte van de aardbol verplaatsen ?

en daardoor het verschuivend effect geven dat zich op de polen het fenomeen voordoet van de ijsmassa die afsmelt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat de ‘polen’ verschuiven is geen kwestie van kunnen , het gebeurt ook daadwerkelijk.
Zowel De ‘magnetische polen’ als de ‘geografische polen ‘ zijn voortdurend in een cyclus.
Nog een derde niet te verwaarlozen beweging is de tektonische verschuiving.
1. de magnetische polen: De magnetische Noordpool , op dit moment boven de Noordwestelijke eilanden van Canada verschuiven zich met een grote snelheid ( aardkundig gezien) in Westelijke richting : een snelheid van meer dan 1000 km in 100 jaar. Zo zal de ‘magnetische Noordpool zich binnen afzienbare tijd ergens boven Siberië liggen. Maar daarna zal hij op zijn stappen terugkeren richting Canada : dus eigenlijk is het eerder een grote schommeling in plaats van een permanente verschuiving.
2. De geografische polen: Ook de geografische polen verschuiven constant , dat heeft dan vooral te maken met het klikken van de axis van de Aarde. Dat klikken gebeurd cyclisch om de 23.000 jaar voor een ganse cyclus. De aardas (axis) kan dan meer dan 23° klikken.
Tijdens de laatste Ijstijd lag het huidige Finland aan de Noordpool end de ijskap kwam tot Midden-Nederland : De vele tienduizenden meren in Finland zijn door smeltwater gevormd . In Noord Duitsland en in Nederland (boven de Rijn) vindt men zogenaamde ‘morenen’ rotsblokken die meegegleden zijn op gletsjers (Nederland lag aan de rand van de poolkap) . Ook zijn er vandaag nog plotse en minder plotse verzakkingen van de bodem door ‘tektonische daling’ : nog een restant van de laatste ijstijd dat tot vandaag voortduurt.
Op Uw tweede vraag : ja
Het verplaatsen van de geografische polen zijn niet alleen gedeeltelijk verantwoordelijk voor de Ijstijden maar ‘kunnen’ ook gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor het zeeniveau . Momenteel ligt de Zuidpool met ijskap op een continent en De Noordpoolkap gedeeltelijk op Groenland .
Stel U nu voor dat de pool zich gaat verplaatsen naar de Zuidelijke Ijszee en dat de ijskap op het huidige Antarctica continent afsmelt : zal het huidige zeeniveau met bijna 60 meter kunnen stijgen. ( Dit geldt niet voor ijs op bevroren zee omdat , dan het niveau hetzelfde zou blijven
Nog een wetenswaardigheid misschien : Ook de tektonische platen zijn voortdurend op drift (continenten gaan steeds verder van elkaar wegdrijven ) Welnu …. West Europa is ook op drift …en wel richting Noordpool. Het is niet onmogelijk dat ‘wij’ ooit aan de Noordpool zullen liggen … we verplaatsen ons met een paar cm per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit had ik ook in mijn gedachten....maar wist niet waar te zoeken, bedankt van mij een plus 1

Andere antwoorden (2)

de noordpool en de zuidpool kunnen verschuiven op de aarde alleen is het zo klein beetje per jaar
de aarde is een gas bol met daarop drijvende platen die zich verplaatsen, vandaar dat je af en toe tegen elkaar komen wat dan een aardbeving veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Door wervelingen in het binnenste van de Aarde treedt een langzame verandering op van het aardmagnetisch veld. Hoewel op de lange termijn niet voorspeld kan worden hoe de magnetische declinatie –ook wel variatie genoemd– verandert, kan dit wel voor enkele jaren. de ijskap verplaatst zich mee met de pool.

Omkering van het aardmagnetisch veld is ook mogelijk.