Mogen leerlingen op school gefouilleerd worden op wapens?

Artikel in een franse krant : 68% van de bevolking vindt het nuttig en nodig dat leerlingen gefouilleerd worden aan de schoolpoort. (artikel van 22 mei in "Le Figaro")

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goede vraag.

Het beste antwoord

In de huidige tijd vind ik het geen overbodige luxe wanneer je zeker zou weten dat je kind veilig is op school.Wanneer we praten over fouileren met een metaal detector o.i.d dan vind ik het geen schending van privacy. Lijfelijk betasten wordt een ander verhaal.
Echter, wanneer je privacy boven je eigen veiligheid stelt zet ik daar ook mijn vraagtekens bij.
Je kunt je afvragen wat zwaarder weegt. Ik persoonlijk vind veiligheid zwaarder wegen dan privacy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Of iets mag of niet, dat hangt af van wetten... En wetten veranderen steeds... Wat eerst mocht, mag op een gegeven moment niet meer...
En het is een kat en muis-spel van wetgever/wethandhaver en wetontduiker...

Als het niet een wet-gerelateerde vraag is, dan is het een persoonlijke mening vraag... Nee ik ben het er niet mee eens, dat dat mag... Op deze manier vissen we altijd achter het net, de maatschappij kan maatregelen verzinnen die het wil er zal altijd wel iemand een gaatje vinden dat net nog wel kan en de zaak saboteren...

Verzet, of jezelf afzetten, moet in zekere mate toegestaan zijn, als je dat gaat bestrijden krijgen we snel taferelen die we echt niet willen...

Een puber moet zich afzetten om een eigen identiteit te vormen... Sta je dat niet toe, dan ontneem je de puber te puberen, om uit te groeien tot een zelfstandig volwassene en dat willen we toch niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX, op basis van wet- en regelgeving is toch echt een duidelijk antwoord te geven of dit wel of niet mag lijkt me. In jouw antwoord ontbreekt dat gedeelte geheel. Je mening hierover is ook waardevol uiteraard, maar ik zie de vraagsteller daar niet om vragen.
Dat ligt inderdaad aan de wetten.

Persoonlijk vind ik het privacy schendig. Ik zou niet elke ochtend gefouilleerd willen worden. Dan moeten ze maar van die metaaldetectoren neer pleuren zodat men het op een monitor weergeeft als er metalen voorwerpen in je zak zitten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politie mag besluiten om een grote wapencontrole te doen door bijvoorbeeld te fouilleren of tassen te doorzoeken. De school heeft deze bevoegdheid niet. Daar heeft de school de politie echt voor nodig.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, misschien heb je gelijk en ik hoop het eigenlijk wel, maar hoe verklaar je dan het standaard fouilleren aan de deur van bijvoorbeeld een discotheek?
AWM
14 jaar geleden
Bij discotheken staan er vaak beveiligingsmensen - stewards, portiers of uitsmijters - bij de ingang. Om de veiligheid te vergroten kunnen deze mensen je controleren op het bezit van drugs en wapens. Je wordt dan gevraagd je zakken leeg te maken, en vervolgens word je gefouilleerd. Omdat deze beveiligingsmensen geen politieagenten zijn, ben je niet verplicht hieraan mee te werken. Maar als je niet wilt meewerken met iemand van de beveiliging, heeft hij of zij wel het recht jou de toegang te weigeren. Maar de school die MOET je in. Er is een leerplichtwet enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt en dat wist ik ook wel, hoewel het zeker interessant is om het hier toch te vermelden voor degenen die het nog niet wisten, maar je zou ook kunnen redeneren dat een school wel aan een dergelijke controle kan doen, maar dat de school de leerling niet kan verplichten eraan mee te werken. Ik ben deze vraag gaan volgen om het antwoord te krijgen op de vraag of het wettelijk gezien mag en / of het verplicht kan worden gesteld om je te laten fouilleren, gewoon uit interesse. Tot zover heb ik dit antwoord niet echt duidelijk gezien.
Het lijkt me een goed plan om dit gewoon Europees in te voeren. Ik denk dat je bij 1/3 van de leerlingen een wapen aan treft. En dan baseer ik me alleen op mijn schoolperiode, waarvan ik als één van de weinige wist wie er wel en niet gewapend was...

Oké, oké, oké...

Ze waren bewapend, omdat ze doodsbang voor mij en consorte waren. En dat waren wij niet...:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat mag natuurlijk je wild niet dat er wapens op school zijn dus waarom niet.
en als er tassen controles zijn dan moet dat zelfs.
je mag natuurlijk niet zomaar in iemands tas kijken maar met de tassen controles wel ( door de leraar natuurlijk of de directeur. )