Hoe kan je topografie leren?

Ik heb morgen een SO topografie Europa. Ik ben al een paar dagen geleden begonnen met leren maar ik ken pas een gedeelte uit mijn hoofd. Ik haal Slowakije, Tsjechie, Kroatie, Slovenie, Hongarije, Roemenie, Bosnie-Hercegovina, Servie, Bulgarije, Montenegro, Macedonie, Albanie door de war. Ik vind het moeilijk om die landen en hoofdsteden te onthouden. Tips hoe ik die kan onthouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Dit soort dingen moet je in stukjes leren en niet achter elkaar alles in 1x.
Leer er elk uur 5 of 10 en doe er elk uur een paar bij.
Steeds herhalen en er een paar bij dan lukt het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

op www.spele.nl kun je oefenen met topografie, is heel leersaam en ook nog leuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blijven leren zou ik aanraden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lessen steeds leren en niet alleen voor een So je eigen in eens inzetten

Toegevoegd na 50 minuten:
Het het geen zin om te leren voor een SO als je daarvoor niets doet. Alle tips die je nu krijgt helpen nu misschien even maar je zult toch gewoon moeten leren. later zul je ook gewoon moeten werken
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha idd, luie jeugd van tegenwoordig.. LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar schiet hij nu niet mee op
ronron1212
13 jaar geleden
Nee dat is ook het probleem
Kimath
13 jaar geleden
goeie suggestie voor volgende keer, maar voor nu geen goed antwoord voor de vraagsteller.
ronron1212
13 jaar geleden
ja ze is een paar dagen geleden begonnen nee ze schiet er niets mee op. Maar ja leren op school bestaat uit gewoon 10 80 uur of zo per jaar luisteren en lessen maken. Waarna 's middags geleerd moet worden (huiswerk) Ja vervelend maar dat is nu eenmaal zo zo kan je je diploma halen en later een redelijk baan vinden. daar moet je overigens heel wat meer uren insteken per jaar
Ik maakte met mijn dochter altijd een gekke zin / ezelsbrug met de eerste letter van de landen bv Slowakije, Tsjechie, kroatie kun je van maken: slome topografie kaart...... En dat hielp bij mijn dochter.
En anders eerst Slowakije, dan Slowakije Tsjechie, dan Slowakije Tsjechie, kroatie en als je die drie kent even 10 minuten iets anders gaan doen. Daarna weer opnieuw kijken of je ze nog kent.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf bij deze site heel veel geoefend, vond het erg fijn werken.
http://www.dadsproject.com/topomania/loader/nl/index.php

Daarnaast kan je misschien op een blaadje alle landen opschrijven, dan daarnaast de hoofdsteden. Dit veel herhalen, herhalen en herhalen. Na een tijdje heb je ook nog goede kans dat je uit jezelf kleine ezelsbruggetjes 'tegenkomt'.. Zo deed ik het in ieder geval altijd, veel schrijven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er ook altijd heel veel moeite mee.
Wat mij helpt is een vaste 'route' nemen van landen, en dat blijven opdreunen. Daarnaast de hoofdsteden-landen leren alsof het woordjes zijn.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
trek de kaart van europa over (grenzen van landen) en ga handmatig de steden die je moet leren 1 voor 1 er in zetten... Je kan ook nog voor ieder land een kleur gebruiken, dat blijft ook makkelijk in je geheugen hangen

Als je gewoon visueel ingesteld bent, kun je dan bij je SO je eigen kaart weer goed voor de geest halen.

Je bent er wel een beetje laat mee!!!! Volgende keer iets eerder mee beginnen, maar goed... ben zelf geen haar beter :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Visualiseren werkte bij mij meestal ook goed
Mijn favoriet onderwerp.
Van buiten leren heeft geen enkele zin of betekenis op langere duur.
Belangrijk is : begrijpen ....en dan komt alles vanzelf ...hoewel een fotografisch geheugen wel helpt natuurlijk.
Wanneer je ooit op reis bent geweest naar bijvoorbeeld Bali ...dan ga je daar automatisch dingen van onthouden dan iemand die daar nooit is geweest.
Belangrijk is dus iets in Uw geheugen mee te nemen van dat land..... zodat het land voor U betekenis krijgt?
Tjechië bijvoorbeeld : de taal, het Bohemenwoud , de prachtige stad Praag , de oorsprong van onze 'pils' (Plsen) , De Tatra , De Moldau ,de heerlijke woudhoning....
Wanneer het land voor U een gezicht heeft ....zal het ook bijblijven.
Tip : maak eens een reisje met Google Earth naar die landen .... en klik fotootjes aan....kijk er eens rond.....en nu nog die verdomde hoofdstad erin.
Is veel interessanter op die manier ,nee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alfaklavers' suggestie spele.nl (zoeken op topografie) is een snelle oplossing als je al een redelijke basiskennis hebt. Maar om die te krijgen ben ik het helemaal met Beestie eens. Het meest ideaal zou zijn als je iemand er vandaan zou kennen of van een video, maar dat is met de meesten van ons niet het geval. Je kunt daarom kijken naar wat er is gebeurd in die landen. Zoek op wikipedia het land op en onthoud wat je het meeste aan het verhaal over dat land opvalt. En dan schrijf je de naam en dat wat je opvalt en de hoofdstad eronder op een groot vel. Je kijkt vervolgens naar de vorm van het land op een kaart en je tekent een lijn in die vorm rond wat je op hebt geschreven. Je zet een stip op de juiste plek voor de hoofdstad. Dan ga je naar een naburig land en zo ga je door en je maakt de omlijningen aan elkaar. Handig als je op de grootte let, maar verwacht niet dat het perfect is. Troost je maar met te kijken naar oude landkaarten. Uiteindelijker is het een veel interessantere ervaring dan gewoon herhalen en herhalen. Je leert echt wat wat je later bij zal blijven. Het is een ontdekkingstochtje, net als een reis (of een game, maar dan zonder valstrikken) de eerste keer is.