Ambiance wordt echt alleen gebruikt voor de omgeving, de sfeer die er hangt (vooral door inrichting van de ruimte). Entourage kan ook gebruikt worden voor de groep mensen die iemand om zich heen heeft verzameld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens de Van Dale:

am·bi·an·ce [ambiejãnse] de; v(m) omgeving; sfeer

en·tou·ra·ge [ãntoeraazje] de; v -s 1 omgeving 2 sfeer

Beide woorden hebben dus dezelfde betekenissen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Technisch betekenen beide woorden dus hetzelfde. In mijn beleving betrek ik entourage meer op de fysieke omgeving (decor, uitzicht etc) en is ambiance meer de sfeer ("gezelligheid") die het oproept.
13 jaar geleden
Ambiance is de omgeving,zoals die subjectief wordt ervaren.

Entourage is de omgeving zoals die objectief wordt waargenomen.

Er is dus degelijk een subtiel verschil tussen beiden.