Is er iets mis met het onderwijs in de Nederlandse taal?

Zo ja, wat? Gisteren sprak ik met een jong meisje, dat nota bene op een reisbureau werkt, over een cruise. Daarbij bleek dat zij nog nooit van het woord "patrijspoort" had gehoord. Hoe is dat in vredesnaam mogelijk?

13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het raar dat ik het als 14 jarige niet weet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of er iets mis is met het onderwijs in de Nederlandse taal, maar iedereen heeft wel eens een woord waar hij/zij nog nooit van gehoord heeft, terwijl het voor de ander een bekend woord is. Het is gewoon nog nooit voorbijgekomen zogezegd. Patrijspoort is geen dagelijks woord. Ik zou daar niet gelijk conclusies uit trekken. De woordenschat van de jeugd zal sowieso anders zijn dan van ouderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is eigenlijk een cruise :-) grapje, moet kunnen zondag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, wat een vraag zeg...

Het beste antwoord

Er is zeker iets mis met het onderwijs in de Nederlandse taal. Ik ben zelf werkzaam als docent op een HBO instelling en word dikwijls met dit probleem geconfronteerd, bijvoorbeeld bij het nakijken van tentamens. Helaas is zelfs een groot deel van de afstudeerverslagen van een bedenkelijk niveau.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het lastig vind om aan te geven wát er precies mis is. Blijkbaar is men niet meer zo scherp op spelfouten en grammaticale onregelmatigheden als voorheen en waarschijnlijk heeft het verschijnsel 'SMS' zeker ook invloed.

Ik kan dus niet echt antwoord geven op jouw vraag. Naar mijn mening is hiervoor een eerlijke docent(e) Nederlandse Taal nodig uit het voortgezet onderwijs.

Overigens: meer dan de helft van de tot nu toe gegeven antwoorden bevat een fout. Maar dat terzijde. (En ik besef dat deze laatste opmerking gelijk staat aan vragen om moeilijkheden.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Er is niets mis met het nederlandse onderwijs. Echter, je krijgt geen ellenlange lappen met worodjes te stampen. Het woord patrijspoort is nu niet een woord wat je veel tegen komt in standaard Nederlands. Dat ze dat niet wist verbaast me absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar lijkt het tegenwoordig wel op aangezien studenten van de PABO bijgespijkerd moeten worden v.w.b. rekenen en taal.
Als je soms ziet hoe er hier op GV met taal wordt omgesprongen krijg je inderdaad de indruk, dat het onderwijs niet op alle fronten even goed is.
Van iemand, die op een reisbureau werkzaam is, zou je mogen verwachten dat ze weet wat een patrijspoort is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of patrijspoort nu een onbekend woord is of niet: ik heb eerkrachten op de basisschool horen zeggen dat ze het niet belangrijk vonden of een kind Parijs of Pareis schreef. Dat "kwam later vanzelf wel goed".
Nu staan tegenwoordig elke website, elke mail en zelfs officiële kennisgevingen vaak vol spelfouten. Met name met d en t weet blijkbaar niemand meer om te gaan.
Het is tegenwoordig heel normaal om te lezen: "Ik weet wat u bedoeld".
Mijn kinderen hebben op school ook bijna helemaal geen gezegden en spreekwoorden geleerd en bijna helemaal geen vaderlandse geschiedenis.
Dus: ja, en niet alleen met het taalonderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was ooit docent op een HEAO, maar ik heb ontslag genomen omdat ik mijn eigen kinderen nooit naar een dergelijke school zou willen sturen, dan maar naar ander land. Als je je eigen kinderen niet wil sturen moet je er niet blijven werken, vind ik.
Ik ben 21 jaar en redelijk nozel. En toch heb ik er nog nooit van gehoord...
En al kende ik het woord wel, dan nog is het een belachelijke conclusie die jij trekt. Want je baseert je conclusie uit één enkele situatie, dat wat mij betreft een relatief kleine steekproef is...
En al kende driekwart van Nederland het woord "patrijspoort" niet, mag je dan concluderen dat er iets mis met het onderwijs? Ik zou niet weten waarom.
Misschien moet je eens solliciteren bij SBS6? Bij Hart van Nederland kunnen ze vast nog wel iemand gebruiken die van iets heel kleins iets heel groots kan maken. Overdrijven is immers een vak, zeggen ze...

Om een antwoord op je vraag te formuleren:
Uit de situatie die jij schetst is niet een duidelijk antwoord op je vraag te formuleren, omdat de steekproef te klein is om conclusies uit trekken. Bovendien houdt de geschetste situatie weinig verband met de genomen conclusie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Ik stelde een vraag en trok daarin geen conclusie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ultieme antwoord! dikke plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed zondag. Wellicht blijkt daaruit zelfs dat er wel degelijk iets mis is met het onderwijs in de Nederlandse taal!
Sorry, ik ben 39, maar "patrijspoort", daar heb ik nog nooit van gehoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat er iets mis is met het onderwijs als wel met de functie eisen van het reisbureau voor hun personeel. Soms zal onderwijs sommige mensen nooit helemaal bereiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hierbij toch nog even een opmerking dat een dergelijk woord bekend moet zijn bij een reisbureaumedewerker lijkt mij. Ik kan me voorstellen dat er veel woorden zijn die bij mij bekend zijn door mijn werk en bij anderen niet. Terwijl er genoeg woorden vanuit bv. de horeca bij mij niet bekend zijn (ik werk niet in de horeca).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat men een woord niet kent heeft weinig met taalonderwijs te maken. Dit is de woordenschat die men in de loop van het leven verzamelt. Ik heb zelf altijd veel van taal gehouden en heb altijd veel doorlopers puzzels gemaakt en dit is dé methode om je woordenschat te verijken. Ik heb ook altijd veel taalspelletjes met mijn zoon al sinds de kleutertijd gedaan, synoniemen zoeken e.d. Hij vond dit altijd erg leuk.Als hij ergens op school hoog mee scoorde was het wel bij woordenschat. Als ik aan 'patrijspoort' denk, zie ik ogenblikkelijk 'scheepsraam'
staan omdat je dit zo vaak ingevuld hebt bij puzzels.

Het grootste probleem bij het taalonderwijs in onze taal is de grammatica en spelling. Het is ook erg lastig op het ogenblik omdat er veel GSM taal wordt gebruikt. Men heeft het niet meer zo vaak onder ogen als men niet veel leest in boeken. Ook het veelvoudig veranderen van de spelling draagt niet echt bij aan het beheersen van onze taal.
Tegenwoordig neemt men ook niet echt de tijd om te lezen, de zinnen worden even 'overvlogen', omdat men zich de tijd niet gunt.
amc
13 jaar geleden
Ik ben 16 en ik ken het woord al wel een tijdje, maar ik denk dat het eraan ligt hoeveel je gemiddeld leest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het onderwijs is erop gericht om kinderen correct te leren lezen, schrijven, en rekenen. De woordenschat die een kind opbouwt heeft niet alleen te maken met het onderwijs, maar ook met de omgeving waar het kind opgroeit. Een kind dat opgroeit in een gezin waar veel wordt gediscussieerd, en waar het kind van jongsaf aan al wordt gestimuleerd om mee te denken zal een grotere woordenschat hebben dan een kind waar dat thuis niet gebeurt.

Verder bouw je een grote woordenschat op door het vooral veel lezen. Op de baisschool wordt het lezen en voorlezen zoveel mogelijk gestimuleerd. Kinderen die meer lezen (of voorgelezen worden op jongere leeftijd) bouwen ook een grotere woordenschat op. Je leest een boek, en daarin staan woorden die je niet kent. Maar meestal kun je de betekenis uit de context van de zin halen, of kinderen vragen het aan hun ouders.