Welk deel van de huid beschermt tegen het zonlicht?

Het is voor een project voor school, Kunnen jullie uitgebreid beantwoorden. Binnen 3 dagen moet ik het inleveren. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De opperhuid beschermt de huid tegen zonlicht:

Korte uitleg, bron 1:
"De huid bestaat uit drie lagen. De opperhuid (epidermis) is de buitenste laag van de huid en bevat basale en schubachtige cellen. De opperhuid bevat ook melanocyten. Deze cellen bevatten pigment, waardoor de huid bruin wordt en die de diepere lagen van de huid beschermt tegen ultraviolette zonnestralen."

Langere uitleg, bron 2:
"Opperhuid
De epidermis bestaat voor het grootste deel uit één type cel: de keratinocyt. De keratinocyten worden in de onderste laag (de basale laag) gevormd en schuiven van daaruit langzaam naar boven. Geleidelijk gaan ze over in een dode verhoornde cellaag, de hoornlaag, waar de cellen steeds losser tegen elkaar liggen. De verbinding tussen de afzonderlijke opperhuidcellen is van groot belang voor de bescherming van de huid, onder andere tegen uitdroging. De opperhuid is normaal slechts enkele tienden van een millimeter dik, waarbij de hoornlaag niet meer is dan een dun vliesje. Op plaatsen waar de huid veel eelt bevat, zoals de handpalmen en de voetzolen, is de hoornlaag extra dik.
De opperhuid vernieuwt zich ongeveer één keer per maand. Het vermogen tot aanmaak van nieuwe cellen in de basale laag, maakt dat de huid bij een verwonding vrij snel dichtgroeit. Bij jonge mensen verloopt de celdeling sneller dan bij ouderen.
In de opperhuid bevinden zich behalve de keratinocyten nog melanocyten. Melanocyten zijn pigmentcellen die tussen de cellen van de basale cellaag liggen en de pigmentkorrels maken. Het pigment van de pigmentkorrels, het melanine, bepaalt voor een belangrijk deel de kleur van de huid en beschermt ons tegen zonlicht. Hoe meer pigmentkorrels, hoe donkerder de huid. De opperhuid vormt in zijn geheel een natuurlijke barrière tegen chemische stoffen en fysische invloeden zoals zuren, tegen uitdroging en beschadiging door zonlicht. De huid beschermt ons ook tegen het binnendringen van bacteriën, schimmels en virussen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik begrijp je vraag niet helemaal, maar ik denk dat dit het antwoord is.
Dat deel vd huid die het bruinst is, hier hebben zich nl veel melanine korrels gevormd, die zorgen voor pigment./