waarom beginnen scholen zo vroeg??

terwijl er wetenschappelijk is bewezen dan kinderen later in de dag beter kunnen functioneren??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (9)

om jullie te pesten !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt de volwassenen beter uit, er is geen betere verklaring.

Ik ben het helemaal met jou eens dat scholen en met name middelbare scholen veel later zouden moeten beginnen en 's avonds ook les gegeven zou moeten worden. Pubers zijn geen ochtendmensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze later op de dag ook nog op school zijn en ze anders niet met avondeten thuis zijn, ze ook weer laat naar bed moeten en zo heel de dag krom loopt met de rest van de economie.

Bovendien kan je dan alvast oefenen hoe het straks zal zijn als je moet werken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar we kunnen ook eten avond eten krijgen op school??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*avond eten op school krijgen
sterredag
13 jaar geleden
Ja dat kan, alleen gaat dat ten koste van het gezinsleven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scholieren zijn meestal een stuk vroeger klaar met school dan hun ouders met werk, dus de hele schooldag een uur verschuiven, lijkt me geen probleem voor het samen eten.
sterredag
13 jaar geleden
@fynnya, vraagsteller doelt echt niet op een uurtje later en heeft het zelf over avondeten op school.
bewezen is ook dat kinderen die een goed ontbijt op hebben ook beter functioneren,
de school kan je ook zien als een werkdag voor de toekomst, als kinderen maar een paar uur per dag school hebben kunnen ze nooit alle lesstoffen leren die ze later nodig hebben,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om meer aan je dag te hebben. Als je eerder begint dan eindig je ook eerder, des te meer middag je over hebt. Ook ligt dit aan de werktijden. Een werkdag is gemiddeld van half 8 tot 5. Zolaat begint een juf ook zo ongeveer. (inclusief voorbereiden ect)

Bij hogere scholen komt het gewoon beter uit qua roosterplanning. die leraren maken dagen van 8 tot 5. sommigen zelfs langer. die eten warm op school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer tijd over de middag? ik heb van 8u25 tot 16 u 45 les, Ik moet nog pakken huiswerk maken. Ik kan totaal niets doen met mijn "vrije tijd" achter school hoogstens de woensdag en even in het weekend. Of na 8uur maar dan kan ik ook niet meer veel doen als ik wakker wil zijn de volgende dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is in jouw geval het punt: Rooster. Als je later zou beginnen zou je ook pas na 17.00 uur uitzijn. Ofwel, je hebt dan al helemaal geen tijd meer om je huiswerk te doen, te socializen, naar je clubje toegaan ect.
sterredag
13 jaar geleden
wauw een school die echt elke dag van half negen tot kwart voor 5 les geeft waar vind je die tegenwoordig nog??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
woensdag,zaterdag,zondag, heb ik geen les tot 5. Of was deze vraag serieus? Dan is het antwoord in België.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Om meer aan je dag te hebben."
Da's nu dus net de vraag of dat zo is, aangezien genetisch gezien er een voorkeur voor is om later uit bed te stappen (dan is men beter uitgerust en kan men dus waarschijnlijk ook beter leren).
Ik zou heel graag dat wetenschappelijk onderzoek eens willen zien, waar dit is bewezen.

Als het er is, dan zou er een vervolgonderzoek moeten komen, op welke leeftijd dat dan wijzigt. Want werk/schooltijden liggen in het algemeen ergens tussen 8 en 18 uur. Als ook volwassenen 's morgens vroeg slecht zouden functioneren staat ons heel wat te wachten, want werkgevers zullen direct de werktijden aanpassen. Bv. niet voor 10 uur 's morgens beginnen.

Ik geloof er dus niks van, en het zou weleens zo kunnen zijn dat kinderen in het algemeen 's morgens vroeg prima functioneren. Later op de dag zou dat juist weleens kunnen afnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met mesher eens. Het is bekend dat de mens juist 's ochtends het meest actief en creatief is. Na het middaguur zakt het energieniveau tot een dieptepunt, om aan het eind van de middag nog een kleine opleving te hebben. Uiteraard zal dit niet voor iedereen gelden, maar wel voor verreweg de meeste mensen. (En dit is wel bewezen, al kan ik zo snel geen link vinden.) Dat het voor volwassenen beter uitkomt, is een klein beetje waar, want ik ben zelf docent en wil niet pas 's avonds om 9 uur thuis zijn. Maar ik weet zeker dat de studenten hier precies hetzelfde over denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is echt wel onderzocht en bewezen dat tieners s morgens eigenlijk te moe zijn. Er is iemand gepromoveerd op dat onderwerp. Zie (o.a.)
http://www.ouders.net/meer-nieuws/535-slaaptekort-pubers-tegengaan-door-latere-schooltijden.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Rob Bakker niet iets wetenschappelijk bewijst, maar hooguit iets aantoont. Ik begrijp dat hij zoiets zegt als" het zou beter zijn om de scholen om half 10 te laten beginnen", maar daarbij uitgaat van de bestaande situatie die hij zelf ook niet toejuicht.
Kinderen zouden dus eens wat regelmatiger moeten slapen, en eerder naar bed gaan.
Als je in het weekend tot 6 uur 's morgens in een disco rondhangt, met veel alcohol en evt nog wat pilletjes, dan kun je niet verwachte dat die kinderen maandag om half negen fris in de klas zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook:
http://www.findingdulcinea.com/news/education/2010/feb/More-Sleep-Could-Help-Students-Learn-Better--Avoid-Accidents.html:
“elementary schools should start at 7:30 and high schools at 8:30 or 8:45—right now it is the reverse.”
Ik heb ook gelezen dat er een grote genetische groep is voor wie 't beter zou zijn om nog later te beginnen. Er schijnen 3 genetische hoofdgroepen te zijn in dezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de ochtendmens / avondmensdiscussie dan? Ik meende dat er toch wel degelijk serieus onderzoek is gedaan naar waarom het sommige volwassenen veel beter uitkomt om later op te staan en dan 's avonds langer door te gaan met hun activiteiten, ik meen zelfs dat de uitkomst is dat als je die mensen waar dat voor geldt gaat dwingen om als ochtendmens te functioneren dit hun concentratie en zelfs hun gezondheid niet ten goede komt, andersom zou dit ook gelden.
Helaas voor scholieren zijn er onderzoeken gedaan naar wanneer mensen het makkelijkst stof opnemen en dat was toch wel degelijk in de ochtend.
Ook al heb je het gevoel dat je 's middags beter presteert is dit slechts schijn.
De oorzaak is ook terug te vinden in de hoeveelheid slaap die je nodig hebt dus los van het feit of je avond of ochtendmens bent heb je je slaap nodig. En dat is tegenwoordig vaak een probleem bij jongeren omdat die van mening zijn dat ze best "laat naar bed kunnen"
Dus je zou eigenlijk moeten vragen "waarom gaan kinderen zo laat naar bed terwijl de scholen zo vroeg beginnen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kinderen niet meer zo vroeg naar school hoeven, dan vinden ze het ook niet nodig om vroeg naar bed te gaan. In geval van latere starttijden wordt alleen maar de dag verschoven. Je kunt je afvragen of dit voordelen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt deze vraag ook positief benaderen i.p.v. negatief.
Bijvoorbeeld dat scholen zo "vroeg" beginnen om een beetje rekening te houden met de sociale bezigheden die jongeren tegenwoordig allemaal hebben.

Ik heb een paar schoolgaande kinderen, en doorgaans zijn zij niet voor half 4 's middags thuis. Dan moet er huiswerk gemaakt worden, een paar avonden per week is er een bijbaantje (want jongeren moeten ook -leren- geld verdienen) of sport of andere hobby en tussendoor wil je ook met het gezin nog eten.

als je de school een uur later laat beginnen is de school ook een uur later uit, want het aantal lesuren moet wel gehaald worden. Dus zullen de kinderen rond half 5 thuis zijn. Maar hun hobby's of sport zullen ze echt niet opgeven voor school. Dus wanneer moet het huiswerk dan gemaakt/geleerd worden?

Met andere woorden, scholen beginnen ook zo vroeg om nog iets aan je sociale leven te kunnen doen.