Beste, lezer Ik moet voor mijn school een paar vragen weten: waarom zit iemand op special onderwijs? en , wat zijn de kenmerken? serieuse antwoorden

kenmerken: waarom iemand op special onderwijs zit
Ik ken er al een paar, (2) Ik moet er in totaal 15 hebben..
alvast bedankt !!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
welke 2 heb je al? dan noemen we geen dubbele.

Antwoorden (7)

SBO = Speciaal Basisonderwijs = samenvoeging van voormalig MLK (school voor moeilijk lerende kinderen), LOM (School voor leerlingen met Leer- en Opvoedingsmoeilijkheden) en IOBK (In hun Ontwikkeling Bedreigde Kleuters)

Dus idd is SBO een vorm van SO. Onder SO vallen ook nog de 4 clusters,

1: slechtziende en blinde kinderen
2: auditief/ communicatief gehandicapte kinderen
3: geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen
4: ernstige gedragsproblemen/ kindpsychiatrische problemen (ZMOK)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed neergezet +
Er is ook nog VSO (voortgezet speciaal onderwijs)
in het algemeen: als je niet genoeg hebt aan de begeleiding op een reguliere school.

Dat kan zijn omdat je een leerprobleem hebt, een gedragsprobleem of een verstandelijke handicap.
Als je als kind in je ontwikkeling bedreigd wordt en meer begeleiding nodig hebt.

Op een speciale school zijn de klassen veel kleiner en wordt er meer gekeken naar je eigen niveau. Er is meer structuur en dus meer duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor dove en slechthorende kinderen is er ook speciaal onderwijs.
ook voor kinderen met een autisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je blind of zeer slechtziend bent, of meervoudig gehandicapt met één van deze handicaps.

Scholen voor dove, slechthorende en kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden of meervoudig gehandicapten met één van deze handicaps.

Scholen voor lichamelijk gehandicapte kinderen, zeer moeilijk lerende kinderen en langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap of meervoudig gehandicapte kinderen die zeer moeilijk leren in combinatie met een andere handicap.

Scholen voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen en langdurig zieke kinderen (anders dan met een lichamelijke handicap). Ook onderwijs aan kinderen in scholen die verbonden zijn aan pedologische instituten. Deze doen onderzoek naar kinderen met ingewikkelde leerproblemen,
gedragsproblemen en emotionele problemen. De kinderen
krijgen ook behandeling en begeleiding van het instituut.
amc
13 jaar geleden
Ik heb op speciaal onderwijs gezeten. De info komt van mijn ouders:
Ik kon niet zo goed meekomen met taal. Ook liep het niet lekker in de grote klassen.
Op het speciale onderwijs zit je in kleinere klassen en heb je dus meer aandacht. Hierdoor wordt je sneller geholpen als je er niet uit komt.

Ik vond het zelf altijd prettig. uiteindelijk heeft het niet ten onder gedaan uit wat je kunt halen. Heb een hbo opleiding afgerond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook te slimme kinderen die zich daardoor te snel vervelen gaan soms naar het speciaal basisonderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal mijn antwoord toespitsen op cluster 2 onderwijs (kinderen met een auditieve beperking/communicatieve handicap) Hier weet ik door eigen ervaring behoorlijk wat van.
Jouw vraag, waarom zit iemand op zo'n school:
-Het kind heeft een communicatieve handicap t.g.v. b.v. autisme of slechthorendheid en het reguliere onderwijs kan het kind niet het onderwijs en de begeleiding bieden die het nodig heeft.
Jouw vraag, wat zijn de kenmerken:
-Kleine klassen (ongeveer 10 à 12 leerlingen)
-De verbale communicatie wordt ondersteund met gebaren oftewel "Nederlands ondersteund met gebaren".
-Individuele en groepslogopedie op school.
-Veel aandacht voor motoriek (gym, ritmiek, fysiotherapeut verbonden aan de school).
-Extra veel aandacht voor spraak/taal gedurende de lessen.
-Er wordt niet gesproken over groep 1 t/m 8, maar over kleuters, onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Soms is er ook nog een topklas (na groep 8 zeg maar).
-Er wordt voor ieder kind een handelingsplan opgesteld, waarin de doelen beschreven staan die men wil bereiken met het kind. Dit in samenspraak met leerkracht en ouders.
-De meeste kinderen komen met de taxi naar school.
-Er is een continurooster, d.w.z. alle kinderen blijven over omdat ze soms van ver komen.
-Het lestempo ligt meestal lager in vergelijking met het reguliere onderwijs. Aan het einde van zijn of haar
schoolloopbaan heeft het kind b.v. het niveau bereikt van groep 6 à 7 van het reguliere basisonderwijs.