wat heb je (later) aan latijn en/of grieks?

ik zit nu op het gymnasium en er zijn mij verschillende dingen vertelt de ene zegt dat het handig is voor je medische studie, de ander zegt dat het gewoon nergens goed voor is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel talen zijn ontstaan vanuit het latijn
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar je moet niet luisteren naar hen.
Vraag het dan aan je vader of moeder.
Of vraag het aan de mensen die al die medisch studiedoen.

Het beste antwoord

Voor geen enkele studie is het verplicht om Grieks of Latijn in je vakkenpakket te hebben. Het is handig voor een aantal studies, maar echt nodig: nee.

Als je op het Gymnasium zit, is dat waarschijnlijk omdat je heel goed kunt leren, 'talig' bent en het ook leuk vindt om te leren over andere culturen. Het is dus eigenlijk voor je algemene ontwikkeling.

Als je er een pesthekel aan hebt en je vindt het ook nog moeilijk, zit je op het Gym misschien niet op je plekje. Als je het wel leuk vindt maar op zoek bent naar een goede reden om die vakken te volgen: daar is helemaal geen goede reden voor nodig. Het is gewoon leuk om te leren!

Tegenwoordig zie je dat er ook scholen zijn die op een andere manier wat extra uitdaging aan hun leerlingen bieden, b.v. door tweetalig onderwijs te bieden, door 'n extra moderne taal te bieden (Chinees, Spaans), door extra technische vakken aan te bieden (Technasia) of door hun leerlingen vast 'n vak te laten volgen op de universiteit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt zelfs geen Grieks of Latijn in je vakkenpakket nodig om deze talen aan de universiteit te gaan studeren... Handig is het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor diverse studies heb je grieks en/of latijn nodig, of het is wel erg handig.

Oudere teksten zijn vaak in het latijn, de oude grieken hadden nog wel eens iet interessants (dat kun je dan origineel lezen).

Bij wijsbegeerte bijvoorbeeld is het best handig om grieks en/of latijn te beheersen. Bij geneeskunde helpt het behoorlijk. Bij theologie is het toch wel noodzaak.
13 jaar geleden
Theology, medisch, gids toerisme, tolk, vertaler, latijn/grieks deskundige, taal leraar, schrijver in die 2 talen. Je kunt alle kanten op. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt er weinig aan. Het betekent ook dat je daardoor een ander vak waar je later meer aan hebt moet laten vallen.
Vroeger stopten veel leerlingen na de vierde klas met het gymnasium. Dan hadden ze genoeg kennis van Grieks en Latijn om er later nut van te hebben en konden ze toch dan een vak kiezen waar ze later meer aan hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik van Latijn en Grieks vooral een hele goede basis gekregen om snel moeilijke woorden en andere talen te leren. Doordat je veel talen (ook frans, duits, engels en nederlands) heb leren schrijven en lezen ga je de overeenkomsten in woorden en in grammaticasystemen zien. Ik heb op mijn veertigste nog heel snel Spaans geleerd, in 1 zomer, en daarmee kon ik goed in Zuid Amerika rondreizen. Bovendien kan ik in Italie ook heel veel lezen, en met enige moeite verstaan, terwijl ik nooit italiaans geleerd heb.
Tijdens mijn studie biochemie en bij mijn latere werk in de biotechnologie heb ik heel veel nieuwe begrippen snel kunnen leren en onthouden omdat er vaak een latijnse en griekse stam in zit. Ook voor het logisch redeneren nodig bij het doen van wetenschappelijk onderzoek heeft het leren van latijn en grieks mij veel geholpen.
Verder houd ik van lezen, muziek (ik zing in een koor), toneel, dans en opera. Daarbij is het ook handig dat ik een brede achtergrond heb in de klassieke cultuur, en voor muziek trouwens ook voor de tekst en de interpretatie aanwijzingen: forte zingen is hard zingen, en piano zingen is zacht. Allemaal latijn.
Dus ik ben erg blij dat mijn zoon ook op het gymnasium zit. Gelukkig vindt hij het leuk. Lang niet altijd alle vakken, hangt ook af van de docent, en hij moet er ook best wel voor werken.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaringen. O ja, en ik ben helaas ook wat te vaak bij dokters en in ziekenhuizen geweest, en toen was het zeker handig dat ik wat latijn kende, om mezelf goed te informeren en de dokters te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de knobbel die er aan vast hangt, je kunt dan veel beter overweg met andere talen en je trekt je "plan" in het buitenland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er heel vaak wat aan. Het leren van Latijn en Grieks is heel goed voor je taalgevoel, en veel talen zijn ook verwant aan Latijn en Grieks.

Ik kan nu veel sneller een moderne vreemde taal leren dan wanneer ik geen Grieks en Latijn gehad zou hebben, en van veel talen die ik nooit geleerd heb, begrijp ik wel een beetje wat er staat. Daardoor kan ik me bijvoorbeeld heel snel redden in het buitenland.

Bovendien is het erg handig bij mijn werk. Bijvoorbeeld mijn vorige baan, toen ik in de studieboeken zat: ik kon mijn klant wél aan een boek van een onbekende Roemeense uitgever helpen, omdat ik door mijn kennis van Latijn de website van die uitgever - geheel in het Roemeens - prima kon volgen.

Of bij mijn huidige baan, waarin ik programma's in veel verschillende talen controleer op kwaliteit: zonder mijn kennis van Oud-Grieks had ik nooit gespot dat er in een Grieks programma een zin stond die er niet hoorde te staan.

Het lijken kleine dingen, maar dat soort kleine dingen kom ik zó vaak tegen, dat ik heel blij ben met mijn kennis van Latijn en Oud-Grieks.