Wat is het verschil tussen Atheneum en VWO? Is dit niet hetzelfde?

Toegevoegd na 5 dagen:
Hartelijk dank voor antwoord en reacties!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
27.5K

Antwoorden (1)

In basis is het 't zelfde. Alleen bestaat het VWO (voorgezet wetenschappelijk onderwijs) uit zowel Atheneum als Gymnasium. En het verschil tussen die twee opleidingen is dat je op het Gymnasium de klassieke talen Latijn en Grieks als extra vakken krijgt, terwijl die op het Atheneum niet in het vakkenpakket zitten. Maar beide opleidingen duren 6 jaar. En als je daarvan een diploma hebt kun je daarmee naar een universiteit voor een vervolgstudie.

Toegevoegd na 13 minuten:
Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, is de betekenis van de letters VWO. Dat heb ik in het eerste stukje verkeerd geschreven.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"In basis is het 't zelfde."
Dat is dus niet zo, want VWO is de verzamelnaam en Atheneum en Gymnasium zijn de scholen/de opleidingen. Ik wilde eerst vragen wat is het verschil tussen Atheneum, VWO en Gymnasium.
Dat leek me niet nodig, omdat het verschil [Grieks en Latijn] mij bekend is. Dit verklaart veel. De term "VWO" wordt dus gewoon verkeerd gebruikt.
Amadea
8 jaar geleden
Nee hoor. Als iemand mij vraagt welke middelbare schoolopleiding ik heb gedaan dan vertel ik de waarheid als ik zeg VWO te hebben gedaan, en ook als ik zeg naar het Atheneum te zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt ook gewoon VWO met als eindexamenvak Latijn en/of Grieks doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In zekere zin zou het antwoord aan Jodokus52 "ja" moeten zijn. Doodgewoon omdat héél vaak atheneum bedoeld wordt als vwo gezegd wordt.
Maar inderdaad: vwo is in werkelijkheid een verzamelnaam voor atheneum en gymnasium.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea, @WasMaes, @Gesp Wat mij wel opvalt is dat 'men' VWO zegt als Atheneum wordt bedoeld en dat niemand ooit VWO zal zeggen als Gymnasium bedoeld wordt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het verschil tussen Gymnasium en Atheneum Grieks en Latijn is [de klassieke talen], waar blijft dit verschil dan als iemand Atheneum [@WasMaes je zegt VWO, maar je bedoelt Atheneum?!] doet en als eindexamenvak Latijn en/of Grieks doet? Dan vervalt het verschil toch, of niet?
Amadea
8 jaar geleden
Toch ken ik iemand die VWO zegt terwijl ze op het Gymnasium zit. Namelijk de dochter van zus. Bescheiden mensen zullen dat vaker doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
In het kader van .. "zeg nooit : nooit! " je nichtje dus, oké :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan hebben we ook nog het technasium. Dan heb je niet het extra vak Latijn en/of Grieks maar O&O. Daar kun je ook examen in doen. Lastig is weer dat je technasium OOK op Havo niveau kunt doen (mijn zoon doet dat bijv). Mensen zullen eerder VWO zeggen als het om een scholengemeenschap gaat waar latijn/grieks wordt aangeboden. Op de scholengemeenschap van mijn zoon is er geen latijn/grieks maar wel VWO. Mijn neef zat op een apart gymnasium en dan zeg je weer geen VWO omdat je op die school echt examen MOET doen in Latijn en/of Grieks anders moet je van school af. Je mag natuurlijk wel VWO zeggen maar ze hebben de keus dus niet, gymnasium moet. Op een scholengemeenschap kun je Latijn en Grieks niet in je examenpakket nemen en stap je over van gymnasium naar atheneum maar je blijft VWO doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je op een scholengemeeenschap zit of hebt gezeten wordt het onderscheid een stuk minder relevant. Op mijn school was het vwo (waar ik overigens ook geleerd heb dit met kleine letters te schrijven!) ongedeeld, wat betekent dat leerlingen van gymnasium en athenaeum door elkaar zaten buiten Grieks en Latijn. Zelf heb ik het vwo met Grieks gedaan en heb buiten school om ook examen Latijn gedaan. Ik zeg dan ook nooit dat ik athenaeum heb gedaan, omdat ik dan altijd moet uitleggen dat ik wel Latijn en Grieks heb gevolgd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor iemand die het kennelijk niet weet, zou een verklaring van O&O wel prettig en duidelijk zijn. Onderzoek&Ontwerpen dus. [Hele technasium is nieuw voor me.]
"Change is valueable..." maar soms een beetje veel. :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ach ja het technasium bestaat dan ook nog maar 11 jaar ;)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Technasium
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit @Pelle's bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Technasium : "Geschiedenis
Het technasium is als project gestart in 2004 door Judith Lechner en Boris Wanders bij vijf scholen in de provincie Groningen. Doordat er veel belangstelling was vanuit andere scholen in Nederland, is dit project verder ontwikkeld tot onderwijsvorm. Het technasium krijgt vorm op ongeveer zestig scholen in Nederland. Het gaat hierbij met name om de ontwikkeling van het vak onderzoek en ontwerpen. De andere havo/vwo-vakken worden op niveau gegeven en kunnen O&O waar mogelijk theoretisch ondersteunen.'' Nee, @Pelle, 11 jaar geleden is er een project gestart [2004] op 5 scholen in GRONINGEN. Een project dus... dat verder ontwikkeld is en nu vorm krijgt op ca. 60* scholen in Nederland. Het gaat hierbij met name om de ontwikkeling van het vak onderzoek en ontwerpen (O&O) , het technasium is een onderwijsvorm, niet zoals Gymnasium, VWO of HAVO een opleiding, O&O is veeleer een vak. [Waar heb ik het onlangs gelezen: geen conclusies trekken als je te weinig feiten kent - of in andere bewoordingen...] *Er zijn ca. 1320 middelbare scholen in Nederland [info uit 2011]
http://nos.nl/artikel/216195-website-voor-kwaliteit-middelbare-scholen.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, je kunt technasium vergelijken met gymnasium. Gymnasium heb je gedaan als je examen hebt gedaan in Latijn en/of Grieks. Technasium heb je gedaan als je examen hebt gedaan in O&O. Het is dus vergelijkbaar maar met andere vakken. Verder is het NU in de wikipedia een beetje verleden tijd, momenteel zijn het er 85 en je vergeet dat binnen die 1320 meer dan de helft VMBO is. Hoe veel gymnasia's zijn er eigenlijk? Ik heb het voor je opgezocht, er zijn minder dan 40 zelfstandige gymnasia en https://www.technasium.nl/content/stichting-technasium
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus waar O&O een vak is is Latijn en Grieks dat ook. Hetzelfde dus. Als je geen O&O meer volgt stop je met het technasium. Als je geen Latijn en geen Grieks meer volgt moet je stoppen met gymnasium.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pelle: Ik ken mensen die op een scholengemeenschap hebben gezeten en Latijn én Grieks hebben gedaan. Ik weet niet zeker of dat nog steeds kan. (Overigens leer je op een gymnasium dan het meervoud gymnasia is.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat weet ik Sandokan, dat was het punt ook niet. Ik wil de laten zien dat er minder scholen met aparte gymnasia zijn dan scholen met een technasium.