Waarom zijn bonussen taboe?

Als een bonus niet word uitgekeerd, wie krijgt dan het geld? De aandeelhouder in feite daarmee creeer je dus een situatie waarin het geld verdeelt word onder elite. Dit zorgt alleen maar voor een verminderde geld circulatie want mensen die bonussen krijgen spenderen dat ook en dat is uiteindelijk wel in het maatschappelijk belang.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Andere antwoorden (3)

De niet uitgekeerde bonussen kunnen op tal van andere manier gebruik worden.

Jij zegt dat het niet uitgedeelde geld onder aandeelhouders verdeeld zal worden. Dat is een mogelijkheid, maar hoeft helemaal niet.

Verder zeg je dat de ontvangers van bonussen lekker zullen spenderen, dus dat het ten goede komt aan de economie. Aandeelhouders, die volgens jou anders het geld zouden krijgen, kunnen toch net zo goed lekker gaan brassen? Het geld rolt dan net zo goed.

Maar nogmaals, niet uitgekeerde bonussen kunnen op tal van manieren worden aangewend. In tijden van bezuinigingen is er vast wel een goed doel te bedenken voor het geld.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ze kunnen de bonussen van directeuren en directies ook gewoon uitkeren aan het personeel die meestal het (zware) werk doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bonussen zijn taboe omdat het een oneerlijke beloning wordt gevonden ten op zichte van anderen. Als er geen bonussen worden uitgekeerd stijgt de winst van een bedrijf en daarmee de aandeelhouderswaarde. Als het geld dus niet besteed wordt aan iets anders zal de winst stijgen en daarmee heb je minder bestedingen. Als de bonussen echter verdeeld worden onder de andere werknemers dan blijven de bestedingen gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat je een salaris moet krijgen naar aanleiding van je prestaties. Je doet je werk goed? Dan verdien je meer. Doe jij je werk niet goed genoeg dan krijg je minder.
Als dat geld voor iedereen van stratenmaker tot bankdirecteur dan is het eerlijk.
Alleen worden de "lage" functies slecht betaald en krijgen zij nooit een bonus (ook al doen ze hun werk nog zo goed) en ontvangen de grote jongens (en soms meisjes) dikke bonussen als ze iets knaps presteren.
Een gewone werknemer krijgt een grote schop onder zijn kont als hij slecht presteert en een hotshot die zijn werk niet goed doet die krijgt een gouden handdruk of 6 jaar lang wachtgeld (naast een eventueel salaris). Dat heet ongelijkheid en mag worden aangepakt.