Mag een werkgever eisen dat je op je vrije dag altijd beschikbaar blijft?

Mijn werkgever heeft laten weten dat we ten alle tijden beschikbaar moeten zijn voor het bedrijf. Op onze vrije dagen moeten we gebeld kunnen worden om te komen invallen. De regel is: je mag één maal weigeren, de tweede keer wordt je op het matje geroepen.

Nu denk ik: beschikbaar blijven? Ik deel mijn vrije tijd in zoals ik zelf wil... en dat is vaak meedoen met cursussen, naar familieleden toe (andere kant van het land) of lekker voor de tv hangen. Ik heb helemaal geen zin om beschikbaar te zijn op die ene vrije dag. Daarnaast gebeurt het zelden dat we gebeld worden, dus waarom zou ik daar op blijven wachten?

Mag een werkgever dit eisen van zijn werknemers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
38.8K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Of beter gezegd, je werkgever mag het proberen, en jij mag weigeren.

Maar ik heb ook wel ervaring met een werkgever die dit van me eiste. Meestal zei ik met mijn stomme kop nog ja ook, en sprong ik op mijn vrije dag in de auto om in te vallen. Tot ik op het matje werd geroepen toen ik een (1) dag ziek was, waar uitputting omdat ik in twee weken niet één vrije dag meer had gehad ongetwijfeld mee te maken had. Ziek worden was 'oncollegiaal'.

Een paar maanden later was ik weg bij die werkgever, mijn contract werd niet verlengd. En ik was blij toe, anders was ik zelf weggegaan. Ik kreeg láng niet genoeg betaald om behandeld te worden als een 24/7 slavin.

Inmiddels weet ik beter. Wil een werkgever dat ik me beschikbaar houd, dus dat ik mijn vrije tijd niet vrij kan besteden, dan mag hij betalen voor de uren die ik voor hem reserveer. Anders gaat het feest gewoon niet door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee dat mag niet zomaar geeist worden tenzij dat contractueel is vastgesloten. Sommige werkgevers stellen een piepdienst in zodat je wel standby moet staan en dat is dan ook meestal een afgesproken dienst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klinkt heel ernstig. Bij mijn werkgever moet je soms beschikbaar zijn, en op kunnen komen draven, maar dat geldt dan als een werkdag. Je werk is dan beschikbaar zijn.
Ben je lid van een vakbond? Zo ja, dan zou ik die raadplegen.
Anders iets als rechtsbijstand.

Mijn gevoel en verstand zegt dat het niet mag, maar ik heb geen bewijzen daarvoor. Daarom raad ik je aan een vakbond of jurist te raadplegen.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, ik zou me daar niks van aantrekken. Zou een mooie boel worden...werk is werk en vrij is vrij en in die vrije tijd moet jij gewoon lekker doen waar jij zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een werkgever kan dit met het personeel overeenkomen, dat heet dan 'consignatie'. Daar moet een vergoeding tegenover staan.
Tot en met het hoogste europese gerechtshof zijn hier processen over gevoerd, en eigenlijk komt het er op neer dat de consignatietijd in sommige gevallen ook gezien moet worden als werktijd. Lees maar eens http://ambulance.startpagina.nl/prikbord/read.php?166,4005685,5050170 waar het gaat om ambulancepersoneel dat altijd beschikbaar moet zijn.

Een van de aspecten die kleven aan 'beschikbaarheid' is dat je bijvoorbeeld niet kunt drinken op het moment dat je beschikbaar moet zijn, je kunt niet met de hele familie naar de efteling of zo, je moet je leven er op inrichten.

Ik begrijp uit jouw toelichting dat er helemaal niet zo'n regeling bestaat in je bedrijf, dat het niet gaat om een consignatiedienst waar urgente zaken moeten worden opgelost. Het gaat gewoon om de dagelijkse voortgang als er iemand ziek is of zo. Daarvoor mag je werkgever dit niet eisen bij een normale verlofdag.

Voor ADV gelden overigens andere regels dan voor verlofdagen: een adv dag is een roostervrije dag, daarvoor kunnen aparte afspraken zijn gemaakt in de CAO of in de arbeidsovereenkomst. Ik zou dat even nakijken.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord, heel volledig +1
Rieneke1
13 jaar geleden
duidelijk. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal duidelijk... bij mij heeft het inderdaad niets te maken met urgente gevallen... gewoon invallen als er iemand ziek is ofzo. Ik zou zeggen: bel een flexbureau of een uitzendbureau...
Ik heb af en toe roostervrije dagen, deze plan ik vol met eigen afspraken. De wergever eist dus dat niemand meer naast deze baan een andere baan heeft of een cursus of opleiding doet, gewoon omdat je beschikbaar moet blijven. En dat terwijl het heel zelden voorkomt dat er iemand ziek is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel simpel: de uren die de werkgever betaalt, zijn van de werkgever die heb je als het ware aan hem 'verkocht'. De uren die de werkgever niet betaalt, zijn van jezelf, die heb je niet verkocht. Daar mag de werkgever dus ook geen beslag op leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt heel simpel SuzyQ, maar helaas denkt de werkgever daar anders over... misschien moet ik het op deze manier maar eens terugketsen, want zo is het gewoon.
ik zou ook vragen van" wat schuift het"?er moet inderdaad vergoeding tehgenover staan of vrije dagen
volgens mij ben je niet verplicht en telefoonnumer achter te laten omdat dat geen diensttelefoon is maar een privétoestel
als ik moeilijk wil doen zeg ik dat ik geen telefoon heb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst is er een C.A.O , die geeft vaak duidelijkheid ,
wat wel en niet moet.
Als het in de C.A.O staat dan moet er ook een vergoeding
tegenoverstaan, voor de dagen of uren dat je beschikbaar
moet zijn.
Is er geen C.A.O dan hoop ik voor je dat je lid bent van
een vakbond, zo ja , dan zou ik met de vakbond overleggen wat te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat in jouw arbeidsovereenkomst is vastgelegd en jij bent er mee akkoord gegaan, mag dat idd. Is het niet vastgelegd,mag hij niet van je eisen dat jij je vrije tijd voor hem reserveert. Helaas kan weigeren leiden tot conflicten en daar kom je meestal niet beter uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt helemaal af van de CAO! Weet je onder welke CAO jouw werkgever valt?