Wat maakt de Nederlandse taal voor buitenlanders zo moeilijk om te leren? graag een paar voorbeelden.

nederlands staat bekend als een moeilijke taal om te leren, maar wat maakt het nu zo moeilijk? Voorbeelden bij de uitleg graag:D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Bijvoorbeeld; Ik ken Erik Engerd maar ik kan hem niet verslaan met dammen.

Ik kookte (van koken) gisteren maar ik liep (van lopen) ook gisteren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij heel veel werkwoorden zijn er geen regeltjes maar moet je het gewoonweg dom uit je hoofd leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De ontbrekende logica in de Nederlandse taal is erg lastig.

Veel andere talen zijn logischer. Nederlands kent veel uitzonderingen. Dat is lastig uit te leggen aan iemand die hier niet opgegroeid is. Ook de lidwoorden zijn ontzettend moeilijk te leren.

Ik woon al vanaf mijn zesde in Nederland en nog heb ik af en toe problemen met bepaalde lidwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van vorige voorbeelden is ook de uitspraak van sommige klinkers erg lastig. Neem bijvoorbeeld het woord "rekenwerk". Daar komt 3x een "e" in voor die op 3 verschillende manieren wordt uitgesproken.

Daarnaast is ook erg lastig voor mensen om vervoegingen van werkwoorden goed te doen. Bijvoorbeeld het woord "wordt". Voor veel mensen is het erg lastig te begrijpen dat er "dt" hoort te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij spreken het vaak heel anders uit dan we het schrijven.
rooie ipv rode, mogge ipv goe(i)demorgen en sterke of zwakke werkwoorden.
en dan heb je nog grof of grove(ik zie heel vaak groffe staan) begraven of begrafenis enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dubbele betekenissen van woorden, let maar eens op hoeveel Nederlanders zelf nog niet eens weten wanneer het dt is en wanneer een d of een t.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na 30 jaar kan mijn man nog steeds geen kauGom zeggen
en zegt nog steeds ka-uum, de G is het moeilijkste om uit te spreken ..
en ook omdat we dubbele woorden kennen met een andere betekenis..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten de goede voorbeelden zoals eerder genoemd.

Alle regels hebben uitzonderingen en de regels worden elke x jaar herzien.

En wij hebben in NL ook veel leenwoorden uit andere talen waardoor verwarring kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso is het voor oudere mensen moeilijk om een extra taal aan te leren.
Bij kinderen ligt dit anders.
Het is alleen wel zo, als bij kinderen de moedertaal thuis 'goed en correct' wordt gesproken, het voor hen ook veel makkelijker is om een extra taal te leren.
Ik weet niet precies waarom, maar dat vertelde een vriendin van me die logopedie studeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlands is niet wezenlijk moeilijker dan andere talen. Alleen wij beheersen die taal beter en horen daarom beter de fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlands is wel moeilijker te leren dan Engels of Spaans. Vanwege alle bovengenoemde dingen: dezelfde woorden, maar met een verschillende betekenis, uitspraak zoals bij een woord al rekenwerk, ongelofelijk veel uitzonderingen en onlogische regels, die 'nu eenmaal zo zijn', maar die je niet kunt uitleggen.