Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom droom ik toch zo vaak over examen moeten doen, terwijl ik vroeger nooit moeite heb gehad met examens?

Toegevoegd na 34 minuten:
Het is zelfs zo, dat ik in mijn droom het laatste studiejaar overdoe, terwijl ik het diploma al in mijn zak heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Helaas houden dromen zich niet zo aan allerlei wetten van de logica. Ons brein werkt overdag heel anders als 's nachts. Dromen zeggen wel degelijk iets over wat ons bezig houdt, maar alles wordt wel flink doorelkaar geklutst. Het zou heel goed kunnen dat er een examen is geweest, dat op een totaal andere manier belangrijk voor je is geweest, dan b.v. de angst voor het niet halen van dat examen. Tegelijkertijd heb je met iets totaal anders moeite, of ben (of was) je ergens bang voor en dat wordt dan in je droom bijelkaar gevoegd. Dan ontstaan combinaties die niet echt kloppen en je ook overdag nauwelijks zou kunnen verzinnen. Maar ja, dat kun je in een droom ook niet verwachten.
Het zou goed mogelijk kunnen zijn, dat iemand die enorme ruzie heeft op zijn werk, en een fantastisch huwelijk heeft, 's nachts vaak droomt dat hij zwaar in de clinch ligt met zijn vrouw. Beide dingen zijn belangrijk voor de man, en de droom gaat zijn eigen gang en pakt een flard van het een en een flard van het ander.
Dromen zijn heel belangrijk om allerlei zaken die je hebt meegemaakt (prettige en minder prettige) te verwerken, en een plekje te geven. Dromen "kloppen" dus bijna nooit, maar zijn vaak wel te herleiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb dat ook een tijd gehad. Ik droomde dat ik het eindexamen Frans moest doen, terwijl ik dat diploma al jaren in mijn zak had. Iemand heeft ooit eens een verklaring voor dit soort dromen gegeven, Maar aangezien ik daarin niet geloof ben ik vergeten wat de verklaring was. De verklaring stelt niets voor en de dromen gaan vanzelf over. Gisteren droomde ik, dat ik ergens aan het dansen was, dat de zijdeuren ineens opengingen en dat er allemaal soldaten met mitrailleurs stonden die ons neermaaiden. Ik had de avond ervoor de dvd Inglorious Basterds in handen gehad, dus dat zal wel een trigger geweest zijn om delen van de film weer naarboven te halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan dat je sommige delen uit je leven herbeleef in dromen wat daar de oorzaak precies van is weet ik niet. Helaas zijn het zowel leuke als geen leuke dromen oftewel nachtmerries als je iets vervelends meegemaakt heb. Ik heb dat als ik bij een pretpark ben geweest dan beleef ik alles opnieuw en dan lijkt het alsof je echt ligt te draaien in bed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij zijn dat faalangstdromen. Ik heb ze, vaste prik, als ik de volgende dag iets spannends moet gaan doen, b.v. een presentatie moet gaan geven, onderhandelen over meer salaris enzovoorts. Bij mij vallen ze in dezelfde categorie als 'naar je werk zonder schoenen', 'steeds de bus missen en nooit op tijd komen' en 'tanden verliezen'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb precies dezelfde droom, waarbij ik dan net één klein rotvak niet haal, waardoor al mij eerdere goede resultaten niet meer tellen en ik uiteindelijk met lege handen sta. Deze droom die ik tig jaren had verdween pas nadat mijn opleiding een lijst met geslaagden publiceerde waar ik opstond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding