Van 3 havo naar 4 vwo is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn dochter heeft vorig jaar 3 havo/vwo gedaan en dit jaar doet ze 4 vmbo. Volgend jaar wilt ze doorstromen naar 4 vwo. Haar decanen zeggen dat ze dat wel aankan ( ze haalt nu meestal 8-10 qua cijfers en vorig jaar zag ze rond de 7 of 8 met want hogere uitschieters ) Er werd ook gezegd dat als ze cumlaude slaagd ze meer kans had enz. Dus het is zeker mogelijk!!!

Antwoorden (9)

Eerst naar 3 vwo en dan naar 4 vwo kan wel, maar dit niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In uitzonderingsgevallen, als je hoge cijfers haalt en heel erg gemotiveerd bent, laat de school het wel eens toe. Maar er zijn geen standaardregeltjes voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Als jij in 3 HAVO duidelijk alle stof moeiteloos oppikt kan het wel eens voorkomen dat het toegestaand wordt. Meestal niet, omdat de stap naar 4 VWO een zeer grote is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bovenmate goed bent, kan je wel eens de kans hebben dat je die sprong mag wagen.
Mijn dochter is na de Mavo direct doorgegaan naar 4 VWO. Ze had wel allemaal héél hoge cijfers op de Mavo.
De school raadde het haar af en eigenlijk kreeg ze nauwelijks de handen op elkaar, maar ze heeft doorgezet. Met glans geslaagd natuurlijk.
Ze bleek een laatbloeier te zijn. Toen ze eenmaal de gang had, deed ze ook even de Universiteit er achteraan.
Het hangt voornamelijk af van je eigen gedrevenheid en wil om te slagen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik vergat er inderdaad bij te vermelden, dat ze de hele tussenliggende vakantie (6 weken) aan wiskunde heeft besteed en drie jaar wiskunde heeft ingehaald. Het gaat dus echt niet zomaar.
13 jaar geleden
Je hebt veel stof niet gehad als je van HAVO3 naar VWO 4 zou gaan, dat gat zou dan opgevuld moeten worden.
Dus alleen extreem hoge cijfers zijn niet voldoende.
Je zult dan ook de ontbrekende stof moeten krijgen.
Het "gat"tussen HAVO 3 en VWO 4 is vrij groot, zowel in de diepte als in de breedte.
Zonder deze extra stof aan te vullen zou je de aansluiting missen op de komende lessen omdat daar nog geen basis voor ligt.
Misschien zou een goed gesprek met de decaan en een verrijkingstraject hierin kunnen voorzien.
Je zal alleen echt moeten uitblinken voordat de schoolleiding gemotiveerd is om je dit voorrecht te geven.
Je moet dan met je prestaties uit het verleden en je ijver overtuigen dat je dat kunt en gaat halen.
Scholen zitten niet op missers door omhoogplaatsing te wachten , daar is immers de onderbouw voor bedoeld.
Van HAVO 3 naar VWO 3 (aan het eind van het schooljaar) is ook geen aanrader, je verliest dan juist kennis, omdat begin HAVO 4 wat voorligt op begin VWO 3.
Heb je geen schitterende cijfers, ga dit dan niet vragen, je geeft dan blijk van weinig inzicht in je prestaties en dat komt dan niet als positief over, wel als overambitieus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je alleen maar enorm hoge cijfers haalt en de leraren het er over eens zijn, dat je het kunt. Maar het lijkt me een schier onmogelijke opgave!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft heel weinig informatie.
Echter, onder uitzonderlijke omstandigheden moet het mogelijk zijn. Zal wel een zomervakantie studeren betekenen op alles waar achterstand in is.
Als het de bedoeling is om komende zomer die overstap te gaan doen zal je (of degeen voor wie je ernaar vraagt) nu al vast moeten beginnen om thuis alle achterstanden te gaan inlopen,
Mogelijk kun je via een huiswerk instituut extra lessen organiseren.

Dit is echter alleen haalbaar naast gewone school als je gemiddeld zeer hoog scoort en voor die hoge cijfers tevens maar weinig studietijd thuis nodig hebt.

ps Met zeer hoog bedoel ik gemiddeld 8+ voor alle leervakken en geen enkel vak minder dan 7, dus eigenlijk alleen uitgezonderd gymnastiek, tekenen ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, als je merkt dat 3havo echt te makkelijk is, zou ik het proberen, veel meer uitdaging voor jou!

bedenk wel:
1. je loopt achter in je ontwikkeling vergeleken met je nieuwe klasgenoten.
2. je hebt kans dat het even erg pittig word om opdrachten in te halen en bij te werken met de vakken, de stof is een stuk moeilijker!
3.4VWO werkt al in keuzeprofielen, als je echt naar 4VWO wilt moet je snel je profiel kiezen.
4. heb je een opleiding/beroep in gedachten waar je VWO voor nodig hebt?
5. ga eens na bij je decaan/teamleider wat de regels hier over zijn.
6. als je echt wilt en kunt moet je er nú achteraan gaan, hoe minder je in hoeft te halen hoe beter!

wees overtuigt in wat je kiest. van 1 tot 4 havo adviseerde iedereen mij om VMBO te gaan doen, omdat ik redelijk laag stond, maar ik was eigenwijs en wilde perse havo omdat ik wist dat ik het kon. nu gaat het geweldig op school! dus.. weet je dat je iets kunt, doe het dan!

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij wel als je de juiste aantal punten en vakken hebt zoals een extra vreemde taal