Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is een gebiedende wijs en hoe vind je die? En wat is infinitief en hoe herken je hem? En tot slot wat is een onvoltooid deelwoord??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De gebiedende wijs is een bevel, verzoek of wens: 'Ga toch fietsen!' of 'Doe eens rustig'. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebiedende_wijs

De infinitief is: het hele werkwoord. Lopen, fietsen, staan, rijden, wandelen, gaan, hebben, zijn, enzovoorts enzovoorts. http://nl.wikipedia.org/wiki/Infinitief

Een onvoltooid deelwoord is een vorm die een toestand of voortgang aangeeft: 'Een huilend kind', 'Een broodje kaas etend stapte hij de bus in'. http://nl.wikipedia.org/wiki/Onvoltooid_deelwoord
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gebiedende wijs heeft geen onderwerp en het werkwoord is in enkelvoud... dat is best wel belangrijk als toevoeging.
En je komt echt heel wijs over met je wikipedia-sites... Kon je dat niet zelf bedenken?:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt het nu aan mij of is een onvoltooid deelwoord gewoon wat ik al jaren ken als het tegenwoordig deelwoord?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ Suniram: gebiedende wijs heeft geen onderwerp. Heb jij een onderwerp zien staan in de voorbeelden die ik noemde? En of ik het niet zelf kon bedenken? Ik heb de wikipedia-links vermeld zodat de vraagsteller er nog wat meer over kan lezen, mocht hij of zij daar in geïnteresseerd zijn. Dus je kan nu wel een min geven, maar dat slaat helemaal nergens op want mijn antwoorden zijn correct. Erg kinderachtig van je. @mlodewijk: ja, ik heb ooit ook tegenwoordig deelwoord geleerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
O ja, Surinam: ook nog even naar aanleiding van je opmerking dat het werkwoord bij de gebiedende wijs in enkelvoud is, zou ik je even willen attenderen op de voorbeelden die ik bij mijn antwoord gaf. Als je tenminste kunt lezen en weet wat enkelvoud is. Jouw toevoeging was dus volstrekt overbodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ehh, alle werkwoorden bij de gebiedende wijs zijn toch in het enkelvoud? "Ga", "Doe"...
En verder was het ook een toevoeging naar aanleiding van de reactie die je bij mijn antwoord gaf, dat aangeeft dat jij niet begrijpt wat de gebiedende wijs is. En dat wou ik je graag bijbrengen:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Ehh, alle werkwoorden bij de gebiedende wijs zijn toch in het enkelvoud? "Ga", "Doe"... " Ja, inderdaad. Dus wat is nu je punt eigenlijk? Qua toevoeging: wist niet dat je toevoeging op mijn reactie op jouw antwoord sloeg (hoezo een ingewikkeld, pff ;-). Misverstandje, sorry. Zoals het ook een misverstand was toen ik aangaf dat jij wellicht de gebiedende wijs bedoelde. Je antwoord "Je moet je huiswerk maken" is inderdaad geen gebiedende wijs, maar iemand die niet weet wat infinitief is zal dat er dan ook niet uit kunnen afleiden. Beetje verwarrend, vandaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha:) Het wordt verwarrender en verwarrender:) Ik zit er een punt achter:) .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Graag ;-)

Andere antwoorden (1)

gebiedende wijs is bijv... : PAK je fiets, DOE een jas aan, HOU je mond, LET OP!

een infinitief is gewoon het hele werkwoord... dus lopen, fietsen, spelen etc...

onvoltooid deelwoord is bijv. een SPELEND hondje, een JUICHEND publiek, een HUILEND meisje...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing