Op de basisschool van mijn kinderen is het aan de juf of meester om te beslissen of een kind losse letters mag gaan schrijven. Dat mogen ze op deze school zodra ze goed de regels rondom spelling kennen. Meestal dus niet eerder dan groep 6 of 7. De middelbare school bemoeit zich hier helaas niet meer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steeds meer scholen kiezen voor een schrijfmethode gebaseerd op blokschrift. Voor beide methodes zijn voor- en nadelen te noemen.
13 jaar geleden
daar zit wel een gedacht achter:

- Blokletters lijken eenvoudig, maar je legt tussen de
letters ook een traject af door de lucht. Het maakt de
bewegingen dus niet makkelijker. Kinderen die aan
elkaar leren schrijven, leren dus met meer snelheid te
schrijven.
- Bij het aan elkaar schrijven is het traject naar de
volgende letter op de meest eenvoudige wijze al
vastgelegd. Je leert kinderen dus iets meer als je leert
verbonden te schrijven: effectief verplaatsen naar de
volgende letter. Je weet waar een letter begint en
eindigt.
- Als kinderen 'los' schrijven weten ze niet meer hoe
ze 'woorden' moeten maken. Deze woordvorming kan
alleen goed aflopen als ze iets van letterafstanden
weten. Omdat niemand ze dat leert gaan ze van nood
alle letters maar tegen elkaar aan schrijven (of zelfs door
elkaar heen). Geen fraaie oplossing. Kinderen in de
onderbouw hebben het omgekeerde, die schrijven de
letters als uitgestrooide pepernoten. Ze zien geen
verschil tussen letter- en woordspatie.
- je zet bij 'losse letters' per letter aan, terwijl je bij
verbonden schrift maar één keer per woord opnieuw je
pen hoeft te plaatsen. Dit kost absoluut meer energie.

Als je naar de middelbare school gaat, dan weet je hoe je moet schrijven en kun je dus meer je eigen (losse) handschrift gaan ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante materie. Ik heb ook in de tijd dat ik op de basisschool zat altijd een los handschrift gehad, waarschijnlijk omdat ik mezelf ook voor een deel heb leren schrijven bij wijze van "overschrijven", en het meeste gedrukte is dan ook in blok. Ik heb geen voorbeelden uit die tijd meer in bezit, maar ik kan me niet herinneren dat ik moeite had met spaties. Ik was in elk geval wel blij toen ik van dat "vervelende" schoonschrift af was toen ik naar de middelbare ging. Ik heb toen in het eerste jaar mijn handschrift nog wat aangepast omdat ik voor die tijd in blok niet of nauwelijks onderscheid maakte voor hoofdletters, maar hierna is het redelijk ongewijzigd gebleven. Ik merk daarentegen wel inderdaad dat mijn methode van schrijven misschien niet de meest efficiënte is, en dat het bij snel schrijven sneller onleesbaar wordt voor anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer mooie uitleg. +
waarom weet ik niet, maar ik vind dat het niet uitmaakt hoe je schrijft, als het maar leesbaar is!
(wat ik wel raar vind is, dat je in groep 8 wel gewoon los of hoejemaarwilt mag schrijven) :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je dan een goede basis hebt denk ik. In groep 3 (volgens mij) leer je ook ik blokletters schrijven. Ik denk dat dat komt zodat je dan een goede basis hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de basisschool leer je aan elkaar te schrijven als eerste. op mijn basisschool bleef dat tot aan de laatste klas. in het vervolgonderwijs was het geen regel om aan elkaar te schrijven, zolang het maar duidelijk leesbaar was. en als je dus liever in blokletters schrijft is dat je eigen keuze.
voor de meeste mensen staat geschreven schrift gelijk aan aan elkaar.