waarom wordt het woord 'meester'wel gebruikt maar 'meesteres niet?

als je het zo bekijkt
leraar- lerares
docent - docente
meester- en dan zou het meesteres moeten zijn.
maar meestal wordt het woord juf(frouw) gebruikt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

meesteres bestaat wel maar dan heeft het een andere functie.
juffrouw is gewoon een vrouwelijke meester, mejuffrouw, en mijnheer is het eigenlijk, daarom zou je zeggen dan meester meneer moest zijn :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was vroeger de bedoeling dat als je eenmaal getrouwd was, je je werk zou neerleggen en je toe ging wijden aan je gezin. Daarom is het altijd juf(frouw) gebleven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou een verklaring kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat in de leerstof op de PABO (Windesheim in Zwolle). Lijkt me leidend...
Het woord meesteres wordt wel gebruikt, maar dan wordt meer in een seksuele relatie gebezigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
je haalt me de woorden uit de mond (meester) moolkeesje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar het gaat nu over school niet over erotiek,
Omdat meesteres een bepaalde bijklank heeft van een vrouw die mannen domineert. À la sado-masochisme.