Waarom is marktwerking goed voor het onderwijs?

Ik vind het nl. niet goed voor het onderwijs. Sinds de marktwerking voor de zorg is ontstaan, gaat het ook bergaf. de enigen die er mijns inziens beter van worden zijn de managers/directie. Diegenen die er voor moeten betalen, krijgen steeds minder waar voor hun geld. Ik zie het aan een VMBO school bij ons. Het is een oude, kleinschalige school met aandacht en controle voor de leerlingen. Hij staat goed aangeschreven met hoge slagingspercentages. Het is de enige school voor voortgezet onderwijs hier. Helaas is hij onderdeel van de Dunamare onderwijsgroep, dit is het overkoepelend orgaan. De gemeente wil graag de school houden en een nieuwe bouwen, de Dunamare heeft net 2 scholen gebouwd in Haarlem (regio) en plots moet onze school gesloten worden omdat ze niet kunnen garanderen dat er in de toekomst genoeg leerlingen zullen zijn voor ons college. Dit was een eis voor nieuwbouw. Ik heb al inmiddels een artikel geschreven dat naar diverse media gaat, ik ben het er in elk geval niet mee eens. In Haarlem zijn alleen maar grootschalige scholen en waar moeten die kinderen heen die het niet trekken op zo`n drukke school? Het worden er alleen maar meer, dus ze moeten niet komen met;"er zijn niet genoeg leerlingen".Alleen hier al zijn 7 basisscholen. Goed onderwijs, aandacht voor de kinderen, controle, een veilige haven, waarom moet dit verdwijnen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Men DENKT dat marktwerking overal goed voor is maar in veel opzichten zie je dat het helemaal niet goed is. Ik werk zelf in de gezondheidszorg en zie al jaren een verschraling van veel soorten zorg. In de thuiszorg begon de ellende met de zogenaamde stopwatchzorg en van de preventieve zorg blijft weinig over als we zo doorgaan. Ik zie duidelijke parallellen met het onderwijs.

Onderwijs kost veel belasting geld en we proberen overal op te bezuinigen. Ook bij de zorg gebeurd dit.

Er wordt van uit gegaan dat de marktwerking de kosten beter in de hand houdt. Hoewel niet bekend met de details, staat me bij dat bij de grondwettelijke vastgelegde vrijheid van onderwijs de gemeente niet belet als zelfstandige school verder te gaan. Een twintig jaar geleden (zo lang er al uit weer) was het vereiste minimum aantal leerlingen 200 om voor bekostiging (personeel en middelen) in aanmerking te komen. Misschien een idee?

Ha, die AMC; Ik ben het met je eens dat marktwerking voor het onderwijs geen goede zaak is. Alle zaken die bepalend zijn voor de beschaving van een land (onderwijs, zorg voor zwakken, zieken & ouderen, justitie, cultuur) zijn te belangrijk om ze aan de grillen van de markt over te laten. Bij zaken als onderwijs kijken naar het financiëel rendement is beschamend.

Geld is de enige reden. Marktwerking zorgt er over het algemeen voor dat je minder geld kwijt bent. Maar zelfs als het om geld gaat, lijkt het me erg kortzichtig om dan te zeggen dat marktwerking goed is. Het is algemeen bekend dat kennis uiteindelijk geld oplevert. Het is ook bekend dat marktwerking in het onderwijs zorgt voor minder kwaliteit (alhoewel sommigen dit ontkennen omdat ze gewoon blij zijn dat het onderwijs zo minder centen kost). Minder kwaliteit, minder kennis, minder geld, toch? Als ik kijk wat tegenwoordig wordt aangeboden op scholen en wat de eisen voor een diploma zijn, dan vind ik het ronduit armzalig. Het lijkt wel steeds minder te worden. Het lijkt ook verband te houden met de marktwerking, in omgekeerde evenredigheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100