Schrijf je een onderzoeksvoorstel en scriptie in de ik- of wij-vorm?

Ik doe een onderzoek (afstuderen HBO) en hiervoor schrijf ik een onderzoeksvoorstel/scriptie. Moet ik in de ik- of wij-vorm schrijven? Ik doe het onderzoek alleen, zonder samenwerking.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

In de ik-vorm.
Je zult dit woord niet zo vaak gebruiken, omdat je meestal schrijft in de lijdende vorm ("Dit onderzoek wordt uitgevoerd" in plaats van "Ik voer dit onderzoek uit").

Toegevoegd na 3 uur:
Citaat:
"Er wordt wel eens voorgesteld om in plaats van de ik-vorm de wij-vorm te gebruiken: een soort majesteitsmeervoud. Dat komt meestal verwarrend of hoogdravend over en is daarom niet aan te raden. "
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Euh, hoe kom je t het advies voor de ik vorm? In je voorwoord, dankwoord enz. zie je de ik vorm wel terugkomen. Maar in tegenstelling tot die bron zie ik in de methodologie hoofdstukken, indien een van de twee nodig hebt, toch de wij vorm terugkomen. Anders dan deze bron, zie je dat andere bronnen toch uitgaan van de wij vorm, tenzij het een Engels wetenschappelijk artikel/stuk/thesis betreft, daar is het gebruik van de ik vorm iets gebruikelijker dan in het Nederlands (de schrijver van het artikeltje waar je naar verwijst heeft Engels gestudeerd ;)). Maar ik kom, ook niet na het lezen van je bron, tot de conclusie dat je de ik vorm zou moeten gebruiken. De wij vorm, volgens tal van andere bronnen, heeft de voorkeur boven de ik vorm...
SimonV
9 jaar geleden
Waar staat dat je de "wij-vorm" moet gebruiken?
In mijn bron staat:
"Er wordt wel eens voorgesteld om in plaats van de ik-vorm de wij-vorm te gebruiken: een soort majesteitsmeervoud. Dat komt meestal verwarrend of hoogdravend over en is daarom niet aan te raden. " Ook in jouw bronnen zie ik nergens staan dat de wij-vorm gebruikt moet worden.
Alleen:
"Zo is in een werkstuk geschreven in de ‘ik’-vorm ‘wij’ functioneel als de
auteur zichzelf en de lezer bedoelt." Dit zal bij een onderzoeksvoorstel natuurlijk nooit het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie overigens, in dat stukje dat je citeert, niet dat het gebruik van de ik-vorm wordt aangerade (hooguit om het gebruik van de wij vorm af te raden). Tja, ik heb aangeleerd gekregen dat de ik vorm not done is. Ik kan me niet in jouw primaire bron vinden, maar als je mijn andere twee bronnen beter leest zie dat de ik vorm wordt afgeraden. Daarnaast zie je dat in veel gevallen de wij vorm wel wordt aangeraden, maar het is geen verplichting.
SimonV
9 jaar geleden
- mijn primaire bron is ook jouw primaire bron. :)
- ik raad ook geen ik-vorm aan maar de passieve vorm om de toon algemeen en observerend te houden.
- ik heb zelf dus geen bron gevonden waarin de wij-vorm wordt aangeraden voor een wetenschappelijk werkstuk. Tenzij het om een onderzoeksteam gaat.
SimonV
9 jaar geleden
Aanvulling:
"Tenzij het om een onderzoeksteam gaat": dan zul je in de incidentele gevallen waarin je de ik-vorm zou gebruiken de wij-vorm gebruiken (bijvoorbeeld bij het dankwoord).
Beide moet je zoveel mogelijk proberen te vermijden. Als je thesis in het Engels KAN de ik vorm gehanteerd worden, als je thesis in het Nederlands (en/of Engels) schrijft hoor je de wij vorm te gebruiken. Niet de ik vorm.