Hoe kun je geconcentreerd je huiswerk maken?

IK heb veel huiswerk en leerwerk.
Maar ik ben nooit geconcentreerd bezig. Ik ben snel afgeleid. Vooral met leerwerk dan doe ik er altijd langer over dan nodig. Wat moet ik doen?
want ik verzet al mijn leerwerk. En dan leer ik het op die dag voor de toets. En dan beheers ik de stof niet goed en dan haal ik misschien net voldoende of een onvoldoende terwijl ik makkelijk een 8 kon halen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

De kunst van concentratie, als je daar problemen mee hebt, is het weghalen van alle zaken die je concentratie kunnen beinvloeden.
Dus: Geen muziek, tv uit, computer uit.
Maar ook: Haal alle overbodige papieren, rommeltjes en onnodige zaken weg van je bureau.

Om jezelf er werkelijk toe te zetten om ook te gaan zitten om te studeren, moet je jezelf als het ware opleggen dat je dat ook gaat doen.
Dat kan je alslvolgt doen:
Noteer een paar weken in je agenda meerdere malen momenten die je speciaal plant voor studie. Zet het in je agenda, en maak dus geen andere afspraken op die momenten.
Telkens wanneer je in je agenda kijkt, zie je de momenten van studie. Je hebt feitelijk een afspraak gemaakt met jezelf, dat dit je leermomenten zijn.
Als je jezelf er ook nog aan houd, zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om vast te houden aan je studie afspraken met jezelf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijna overbodig om nog toe te voegen: Weg met dat mobieltje! Zet 'm uit, en haal 'm weg uit je gezichtsveld!

Wanneer je op die manier langzaamaan merkt dat je cijfers omhoog gaan, zul je zelfs plezier krijgen in het studeren. Het wordt beloont! Dan wordt het steeds makkelijker om te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
*Dus: Geen muziek, tv uit, computer uit.* Vind ik een beetje achterhaald. Er zijn ook mensen die juist beter concentreren met wat muziek aan of de tv aan. Dit geheel afhankelijk van de persoon. Misschien doet deze persoon dit juist, omdat het vaak gezegd wordt, en werkt dit juist voor hem niet, maar dat beseft tie niet, omdat dit altijd het advies is die wordt gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 moet ik eerst mn hele kamer opruimen voordat ik mn huiswerk kan maken? xd.
Zorg dat je niet te veel in 1x moet doen, zodat je er niet tegen op ziet. Je zegt dat je met leerwerk langer bezig bent dan nodig, maar je moet de tijd nemen die je nodig hebt.
Moet je bijvoorbeeld 20 pagina's leren voor een toets over 10 dagen. Doen dan elke dag 3 á 4 pagina's, zodat je je aan het einde kan herhalen, maar dan is het niet zoveel.
Wissel maak en leer werk af, zodat je niet telkens hetzelfde doet, en neem voldoende(niet te veel pauze).

Als het allemaal niet helpt, ga dan naar huiswerkklas/huiswerkbegeleiding oid. Dat heeft mij erg geholpen. Je kan er namelijk niets anders doen, en ik was erg gemotiveerd om het af te maken, dan mocht ik namelijk weer naar huis ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook vaak moeite met leren voor toetsen enzo

wat bij mij het meeste helpt is uit de buurt van leuke dingen blijven en tegen me zelf zeggen ik ga pas naar buiten als ik klaar ben met bijv. bladzijde 1 en 2

en als je bijvoorbeeld een tv op je kamer heb (zoals ik)

probeer ik altijd een andere plek te zoeken (beneden aan de eet tafel bijvoorbeeld.

Maarja dit wil niet altijd lukken dus je moet ff kijken wat het beste bij jou werkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je niet te veel hoeft te doen. Hak je huiswerk in kleine stukjes. Zoveel dat je het kunt behappen.

Dus gewoon ruim van te voren inplannen en iedere dag een heel klein stukje doen. Dat levert het beste resultaat op. Is ook goed te doen, zonder dat je er als een berg tegenop gaat zien. Alleen moet je wel consequent iedere dag iets doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je niet te concentreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen afleidende dingen om je heen hebben.
Soms zeg ik wel eens: 'Vandaag ga ik eens muziek opdoen, ik denk dat dat een stuk makkelijker werkt tijdens het huiswerk maken' . Maar achteraf is het alleen maar afleidend. Je bent meer met die tekst van het liedje bezig dan met de tekst in het boek xd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar dat is mijn ervaring hoor xd. Als jij het prettiger vind, moet je het gewoon doen :)