Wat is de juridische term voor reorganisatie waarmee ontslagvergunningaanvraag kan worden vermeden?

Ik zoek dus de alternatieve term voor reorganisatie die het wel mogelijk maakt dat werknemers op de eigen baan moeten solliciteren, demoties krijgen, eerder met met pensioen gaan via de ww etc.
maar waarvoor dus de route via het UWV niet gevolgd hoeft te worden.

4 jaar geleden
1.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Als mensen in de ww komen dan komt het uwv altijd om de hoek kijken en moeten mensen gewoon solliciteren.

Antwoorden (1)

Bedoel je ontslag met wederzijds goedvinden, waarbij gebruik wordt gemaakt van vaststellingsovereeenkomsten met vertrekstimuleringsregelingen? Dat is op basis van vrijwilligheid. Zet de werknemer zijn handtekening niet, dan gaat het niet op die manier.

Op een andere manier kun je het UWV niet buiten de deur houden.

"Eerder met pensioen gaan via de ww..." dat klinkt me meer als gesjoemel in de oren. Daar gaat het UWV natuurlijk niet aan meewerken.

Als een werkgever met dat soort plannen rondloopt als jij omschrijft, is het tijd voor de werknemers om juridische hulp in te schakelen.
Computoon
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Ook bij een vertrekregeling van iemand die nog niet vlak bij zijn pensioen zit zal de ww uitkering komen dus uwv.
Computoon
4 jaar geleden
Ja, mits het initiatief voor het ontslag bij de werkgever heeft gelegen. Maar als een groot aantal mensen van dezelfde organisatie vrijwel gelijktijdig met een "ontslag met wederzijds goedvinden" bij het UWV terechtkomt, gaat dat vragen oproepen. Dan kan het UWV concluderen dat eigenlijk gewoon sprake is van collectief ontslag. En daarvoor moet het UWV ingeschakeld worden.