Mijn dochter van 10 heeft vanmiddag haar treiteraar een pak slaag verkocht,na 4 jaar pesten.wat nu?

Ze heeft dit nog nooit eerder gedaan,maar het licht ging bij haar uit,ze was het erg zat.ze hield er lichamelijke klachten aan over en loopt nu zelfs bij een neuroloog.Het pesten werd haar te veel en nu heeft ze dus een pak slaag uitgedeeld!wat nu?

Toegevoegd na 1 dag:
mijn wat nu?vraag kan dus beter gezien worden als een wat vinden jullie ervan? vraag!Naar aanleiding van de antwoorden op mijn vraag hebben er hier goeie gesprekken plaats-gevonden.het gaat mij niet om mijn gelijk te halen,maar om het feit hoe ermee om te gaan dat er nu een ommezwaai heeft plaats gevonden bij mijn dochter.En nee ik ben absoluut geen voorstander van geweld,maar men kan met woorden ook iemand(in dit geval mijn dochter) helemaal kapot maken.Ik hoop dat dat nu is afgelopen.Iedereen heeft recht op een eigen mening en wie een vraag stelt moet het antwoord respecteren.ongeacht of het antwoord je bevalt!

Toegevoegd na 2 dagen:
ik heb inmiddels van mijn dochter vernomen dat er vanmorgen over gepraat is in de klas,mijn dochter voelde zich wel gesteund door haar klasgenoten(das voor het eerst).de pester heeft weinig tot niets gezegd.Straf hebben ze geen van beide gekregen omdat de dochter van de (vervangende)onderwijzeres het zielig vond voor de pester,(zij schijnen met elkaar op te trekken).Mijn dochter komt voor het eerst sinds tijden opgelucht over.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fanavond groot feest. Toegevoegd na 32 seconden:
Vanavond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feestje bouwen. Gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hadden er niet eerder een paar leraren of leraressen een flink pak slaag verdiend dan?....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh?! Waarom is iedereen blij voor die dochter enzo. Ik dacht dat je problemen niet met geweld moest oplossen? :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geef haar maar een groot compliment, ze heeft het verdient,
mijn dohcter word ook al jaaaren gepest, en heeft ook van zich afgebeten,
ze moeten een keer laten ien we ze voor der hebben,
dus meisje dat heb je heel goed gedaan gefeliciteerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat het zover moest komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nintendonerd: natuurlijk moet je problemen niet altijd 'zomaar' met geweld oplossen. Maar zoals dit geval is omschreven, is het pure zelfverdediging. Geweld is een laatste redmiddel, en soms een zeer noodzakelijk laatste redmiddel. In het leren aan kinderen dat ze niet gewelddadig mogen zijn, wordt vaak veel te ver doorgeschoten, waardoor kinderen niet weten dat ze het recht hebben om zichzelf te verdedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap de vraag niet, wat WIL jij voor een antwoord dan? Wil jij dat we jou feleciteren met een dochter die geweld met geweld oplost...een compliment voor de opvoeding? Wat bedoel je met ''wat NU''?..ik snap het niet. leg uit.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met wat nu?bedoelde ik eigenlijk meer van hoe moet ik er op reageren.En mijn dochter lost niet geweld met geweld op,want zij heeft nog nooit eerder iemand geslagen of wat dan ook.ik heb haar inderdaad een compliment gegeven voor het feit dat ze dat kind nu letterlijk van zich heeft afgeslagen,maar ik heb haar ook gezegd dat het niet de bedoeling is dat ze dit nu als iets normaals gaat beschouwen.Achteraf gezien heb ik mijn'wat nu?'vraag niet goed toegelicht,ik had er beter van kunnen maken;wat vinden jullie daarvan?
capthavoc
14 jaar geleden
Nou zolang ze niet morgen nog iemand in elkaar slaat en de dag daarna ook is er nix aan de hand.
als het geen gewoonte word
Het compliment is zeker op zijn plaats besteed er verder niet al teveel aandacht aan.
Anders gaat ze nog denken he ik krijg aandacht rammen maar ;)
maar gewoon in gesprek blijven laat haar dit stukje maar opzich nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woow wat is iedereen maar VOOR geweld lijkt het net ! (niet dat ik het met iedereen oneens ben) Maar het verbaasd me wel een beetje. Ik leerde op de basisschool dat ik dat niet mocht doen, volgens mij moeten ze die regel eens aanpassen als niemand daar een probleem mee blijkt te hebben =P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had er beter aan gedaan aan je kind en d'r omgeving aandacht te besteden zodat het niet tot dit was geëscaleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moest es weten hoeveel aandacht er aan besteed is,maar bedankt woh
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wou dat ik het vroeger kon toen ik gepest werd, heel goed van je dochter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch niet meer dan logisch of kun je dit zelf niet bedenken?

Het beste antwoord

De informatie die u hebt gegeven over de situatie is natuurlijk te weinig om een passend antwoord te kunnen geven: daarom hier een zeer korte samenvatting over ontwikkelingspsychologie: gebruik wat u gebruiken kunt :)
----
Levensfasen (Maryke Tieleman, 2007)
Kinderen van zes tot twaalf jaar, het schoolkind

Schoolkinderen krijgen door hun lengtegroei een andere motoriek. Dit is vaak even wennen. De school is voor het kind een belangrijk instituut, waar het zijn zelfbeeld ontwikkelt. Dit is het beeld van hoe het kind is en wat het kan en niet kan. Het is heel belangrijk voor het zelfbeeld en het zelfvertrouwen van het kind dat het niet ondervraagt of overvraagd wordt. Kinderen vinden ratio en logica belangrijk, evenals presteren en bij de groep horen.

Het moreel oordelen van het schoolkind en de ontwikkeling van het geweten krijgt een plaats in de beleving en het denken van het schoolkind. Het geweten heeft een absoluut karakter: wat fout is, is onder alle omstandigheden fout. Orde en regelmaat zijn belangrijk, maar ook de gevoelens en intentie van iemand bepalen of een gedrag als juist kan worden beoordeeld.

Door het ontstaan van allerlei verschillende groepen waarvan het kind deel kan uitmaken, vindt een uitbreiding plaats van het aantal sociale ervaringen van het kind. Jongens en meisjes begrijpen elkaar niet en vinden elkaar oninteressant.

In de meeste klassen komt het zondebokfenomeen voor: met name in autoritair gestuurde klassen kan dit een hardnekkig verschijnsel zijn. Dit heeft onder andere te maken met frustraties van kinderen die ze niet elders kunnen uiten. Ook komt het doordat kinderen alles doen om bij een groep te kunnen horen. Dit betekend per definitie dat er ook kinderen buiten de boot zullen vallen. Het is belangrijk dat het verschijnsel wordt aangepakt in verband met de schade die aan de ontwikkeling van het slachtoffer van de pesterijen wordt toegebracht.
----
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (42)

Heel goed, en prijs haar... En moedig haar aan de volgende het nog harder te doen... (Ik ga ervan uit dat het verhaal totaal klopt...) En laat iedereen maar komen, dan kun je als ouder ook nog eens je dochter laten zien hoe je van je afbijt... Daar leert ze ook van...

Dat zijn overwinningsmomenten voor zo´n kind...

Toegevoegd na 2 minuten:
Pesten is nu (hopelijk) verleden tijd voor je dochter... Ze weet nu WESP te zijn... En iedereen heeft respect voor wespen, jong en oud, groot en klein...

Steek zo hard je kunt als je ECHT vast komt te zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wespen-verhaal is echt heel duidelijk! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven ja +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij de 27e! Xinix!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XINIX JE BESTE ANTWOORD IN MAANDEN,JE BENT WEL POPULAIR HIER
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Timb: de mensen die Xinix ' structureel afzeiken' op het GVF, die mensen begrijpen de minnetjes wel......
Een doorbraak! Geef haar een compliment dat ze eindelijk voor zichzelf kan en durft op te komen.

Hopenlijk zal ze het voortaan niet zover laten komen dat de stoppen weer gaan doorslaan. Maar wel een goede eerste stap dit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Perfect, en als hij/zij maandag er wat van zegt of doet. Moet ze nogmaals hem zo aanpakken, Daar kan geen neuroloog tegen op. Wellicht heeft de neuroloog het zelfs wel geadviseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees blij dat ze eindelijk eens van zich afgemept heeft. Bravo voor je dochter! Tracteer haar op iets als beloning.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
morgen gaan we dus naar de winkel en dan mag ze wat lekkers uitzoeken!!!
Hoe is het mogelijk dat er gedurende die vier jaar niets ondernomen werd om die pestkop te stoppen?
De emmer is overgelopen en het kind kan nu haar zelfvertrouwen terug opbouwen.Verdedig haar op alle fronten als er reacties komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een groot compliment geven lijkt me de beste optie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu? Vertellen dat je trots op haar bent!

Pedagogisch verantwoord nog eens uitleggen dat het niet de bedoeling is dat ze voor iedere verkeerde blik een klap uitdeelt, kan later nog, áls het erop lijkt dat ze die neiging krijgt.

Nu moet ze alleen weten dat haar ouders vierkant achter haar staan bij dit duidelijke geval van zelfverdediging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontzettend goed van dr! Ze laat nu zien dat er nt met haar te spotten valt! Laat zien dat je trots op dr bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hehe, EINDELIJK! Geweldig van die griet van je. Geef haar een dikke knuffel en vertel haar dat het goed is dat ze laat merken wat ze wel en wat ze niet wil. Als alle andere methoden falen, is een goed pak rammel het enige wat nog helpt. Ik wou dat ik het JAREN eerder gedaan had!

En dan inderdaad over een paar dagen maar weer eens vertellen dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat ze iedereen die vervelend is, in elkaar mept...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een grote overwinning voor haar,ik zou haar een
heel groot compliment geven.
Ik hoop voor haar(en voor U) dat het pesten nu voorgoed is afgelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak haar niet onzeker maar zorg er wel voor dat ze beschermd wordt tegen eventuele tegenacties van die pestkop, die het er waarschijnlijk niet bij zal laten zitten.

Mag ik vragen waarom ze al 4 jaar gepest kan worden? Geen verwijt maar ik vraag me dat af.

Ik heb namelijk een paar keer zelf ingegrepen bij een jongetje dat een van mijn kinderen wilde pesten. En de moeder van het mormel eens even "bijgepraat". Leraar deed niets, helemaal niets, stond erbij en zei niets.
Toen heb ik tegen mijn kind gezegd, met het bovenstaand zootje erbij, de eerst volgende keer vol op de neus te meppen + zo hard als mogelijk tussen de benen te trappen.
Toch idioot dat je zo'n advies aan je kind moet meegeven omdat het onderwijzend personeel geen reet uitvreet !

Dit heb ik gedaan nadat ik 2x had gehoord van pesten. Ik heb het geen weken laten duren. En dat lijkt mij een fout die veel ouders maken, ze durven niets te zeggen en grijpen niet in.

Meteen erop af en zorgen dat het stopt. Ook als het jouw kind niet is dien je iets te zeggen. Spreek zo'n onderwijzer erop aan en als hij niets doet gewoon naar school en die etterbakken zelf aanpakken.

Kinderen kunnen zich vaak niet zelf verdedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afgelopen 4 jaar veel gepraat en met oplossingen aan komen dragen.dan ging het weer paar weken goed ,na een gesprek en dan begon het gedoe weer.dat keek ik dan weer tijdje aan en vervolgens toch maar weer aan de bel trekken.De leraar van dit jaar(gr7)is er voor mijn gevoel echt serieus mee bezig en vraagt wekelijks hoe het met mijn dochter gaat.
het punt met de pester is dat zij presies weet wanneer en hoe ze het moet doen,dus als er niemand oplet en vaak met rottige opmerkingen in mijn dochters oor.Tegen de leraar en anderen doet de pester poeslief op het oudewijverig af.
Daar komt ook nog eens bij dat wij aan een speeltuintje wonen en dat de pester daar ook woont,haar moeder is 1 van de grootste roddeltantes die ons dorp rijk is en samen met 2 andere buurtjes word al 30 jaar elke dag iedereen over de tong gehaald!!zij zijn twee handen op 1 buik,en ook ik was bang voor gedoe met hen.al met al ja is het veel te ver gekomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdje aankijken moet je niet doen.
Meteen erop af en zelf regelen.
Die leraar doet niet genoeg anders was het wel opgehouden. Onderwijzers zijn heel goed in het simuleren van "hun best doen" in dit soort zaken. Trap er niet in, ze doen niets. Geloof me, zo werkt het. Ga nogmaals met die onderwijzer in gesprek. Zeg dat het nu gaat ophouden en zo niet dan zit jij elke dag met je dochter in die klas tot het ophoudt. Je dochter heeft maar 1 jeugd en die wordt nu grondig verpest. Jij als ouder hebt de zeer moeilijke taak dit nu te doen stoppen. Ik merk toch wat onzekerheid in je verhaal en dat weet een pester ook. Ze hebben van jou niets te vrezen en dat werken ze uit op je dochter. En waar is pa?
Wat heerlijk bevrijdend van je dochter om dat te doen.
Al die frustraties er in een keer uit.
Dit geeft haar zelfvertrouwen, dus je mag haar zeker prijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen maar hopen dat het echt geholpen heeft.

Dat haar zelfvertrouwen er echt door is opgekrikt.
Dat ze niet terugvalt.

En dus:
Heel goed in de gaten houden het verder gaat!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oudste zoon heeft ooit, toen ook ca 10 jaar, aan 1 tikje op iemands neus....geen verdere reacties van de kant van de pester (na een gesprekje op school uiteraard met het schoolhoofd erbij)
En terecht. Zeg haar dat ook. Maar prijs haar niet te hard. Want kinderen op die leeftijd doen er alles om, een complimentje te krijgen. Vertel haar wel dat niemand zomaar over haar heen moet lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd ! Ik weet niet op wat voor basisschool ze zit, maar op de basisschool van mijn kinderen kreeg je voor dergelijke voorvallen een ' oepsblad' . Dat had ik in dat geval in een mooi lijstje gedaan en in de woonkamer opgehangen.

Heel goed dat ze eindelijk heeft laten weten dat ze NIET met zich laat sollen, of althans niet langer.

Mijn dochter is niet echt ernstig gepest op de basisschool, maar wel bijna vier jaar lang min of meer genegeerd, buitengesloten en incidenteel geplaagd. Daar heeft de onderdirecteur ook altijd gezegd : als ze OOIT van zich afbijt, krijgt ze van mij persoonlijk een lijstje om haar oeps-blad. Gelukkig is het na de basisschool op de middelbareschool helemaal goed gekomen, tussen totaal andere kinderen in een totaal andere omgeving.

Ik hoop dat het bij jouw dochter ook zo voorspoedig verder gaat vanaf nu. Da's in elk geval twee jaar eerder adan de mijne ; twee dikke vette jaren winst. Gefeliciteerd, petje af, en geef haar nog maar eens een dikke knuffel, want die heeft ze meer dan verdiend !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed, want je heeft voldoende geduld gehad met haar treiteraars en valt dus niet in de categorie kort lontje. Soms lost geduld niet alles op, en niet alles kun je blijven tolereren.

Prijs haar actie, maar houdt het binnen de perken, opdat ze niet naar de andere kant doorslaat (het kan makkelijk worden om iedereen die een verkeerde opmerking geeft, klappen te geven). Maar als ze deze balans houdt is dit bewonderenswaardig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is niets doen beter, maar soms moet je tot actie over gaan.

Dit lijkt mij een perfect moment voor actie, dus hulde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TOP! Als iedereen 4 jaar zou wachten met slaan, zou deze wereld er een stuk beter uit zien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo! Ik heb mijn kinderen altijd geleerd om nooit iemand te pesten of geweld te gebruiken maar als ze geslegen werden, drie keer zo hard terug te slaan.Heel goed van je dochter. Wees trots op haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het maar net. Nooit zelf beginnen, maar als het niet anders kan, 3 keer zo hard terug hakken. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had mijn moeder ook tegen mij gezegd. Dat zullen mijn kinderen op een dag ook meekrijgen.
Go Girl!!!
wat ongelooflijk dapper van haar... je mag het natuurlijk niet goed keuren maar ik vind dat ze er goed heeft aangedaan, waarschijnlijk is ze er nu vanaf. Al die opgekropte woede na 4 jaar, wie neemt het haar kwalijk.

Zeg wel goed tegen haar dat geweld niet alles oplost.

Ik ken namelijk iemand die na de lagere school helemaal zo is `doorgeslagen`omdat ze het pesten zo voor wilde zijn met helaas alle gevolgen van dien en nu onder toezicht van buro kinderzorg staat etc

Hou haar dus wel goed in de gaten, ook al wil dit niet zeggen dat dat met jouw dochter ook gebeurd maar als ze merkt dat dit heeft geholpen is de kans natuurlijk groot dat ze de gelegenheid weer aangrijpt om er maar van af te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt top voor haar ze gaat nu waarschijnlek een
makelijker leven tegemoet echt top dat ze die stap heeft gezet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk het als een positief iets. Eindelijk is ze voor zichzelf op gekomen. Boontje komt om zijn loontje. Een mens kan ik weet niet hoeveel geduld hebben, maar op een goede dag is ook aan dat geduld een einde gekomen.
Steun haar en laat er zo langs neus en lippen een kleine waarschuwing op volgen. Doe net alsof je kwaad op haar bent, voor de buitenwereld, zodat iedereen denkt dat je serieuze ouders bent, en neem haar vervolgens mee naar McDonalds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga mogelijk vandaag met haar bijvoorbeeld naar een leuke film van haar keuze.
ga daarna met haar naar een juwelier waar ze een moei (maar betaalbaar ) sierraad uit mag zoeken, omdat ze ook een juweel is en wees trots op haar.
Inderdaad is het wel gewenst dat je haar vertelt dat er zoiets als "gepast geweld"bestaat en zelf nooit een bully ( kind met pestgedrag en losse handjes) moet worden.
Juist dat sierraad helpt haar samen met een relativering,
haar zelfvertrouwen en respect voor anderen in evenwicht te houden.

Nu zijn niet alle kinderen gelijk maar in een vergelijkbaar
geval heb ik deze methode gebezigd en dit pakte prima uit. Het sierraad draagt ze dagelijks ondanks dat het voorval zich geruime tijd geleden heeft voorgedaan.
Het pesten is afgelopen en zelf pest ze niet.
Problem solved.

Gefeliciteerd met zo een dochten en dochter, gefeliciteerd met ze een moeder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het deels eens met de eerdere reageerders. Ja complimenteer haar met deze overwinning, want het is heel goed om van je af te bijten en in dit geval mag een beetje geweld ook wel. Maar praat ook met haar en leg uit dat het over het algemeen niet een goede oplossing is om te vechten. Maar laat wel merken dat je het nu een goede keuze vind (en je mag haar vertellen dat ik dat ook vind ;-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toon begrip. Prijs haar voor haar reactie. Geef haar hetvertrouwen dat dit na 4 jaar pesten de enige optie nog was. Verwen haar! Maar houd haar ook in de gaten (evt. waarschuwen) voor de mogelijke gevogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze laat niet meer over zich heen lopen! Heel goed van haar dat ze dit duidelijk heeft laten merken. Na 4 jaar pesten kun je alleen maar trots zijn op haar!
Ik ben zelf vroeger heel erg gepest, door een groot deel van de klas en heb daar nog lang last van gehad.
Gelukkig ben ik nu een krachtige vrouw die niet over zich heen laat lopen, mijn eigen mening durf te geven, er mag zijn etc. Het had ook anders kunnen lopen als mijn ouders mij niet hadden gesteund.

Grote kans dat het pesten nu ophoudt, die treiteraar zal zich rot geschrokken zijn.

Ik heb mijn dochter (11) een zelfverdedigingstraining laten doen zodat zij weet hoe ze met vervelende en agressieve mensen om moet gaan. Dat geeft mij en mijn dochter een prettig gevoel omdat ze weet wat ze in benarde situaties kan doen. Kinderen hebben helaas geen benul wat ze met hun gepest kunnen aanrichten.
Je straalt iets heel liefs en kwetsbaars uit voor die pestkoppen en dat geeft hen macht.
De oplossing is vaak om het kind zelf sterker te laten worden in vertrouwen in zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
perfect, wat een overwinning uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is.
laat haar maar van haar afbijten en zich niet op haar kop laten zitten nogmaals gefeliciteerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gedaan!!! Dit laat weer eens zien dat geweld niet altijd zinloos is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen moeten zich altijd twee dingen leren. afschermen ( je grenzen leggen) en opkomen voor jezelf....

ze heeft lang genoeg geprobeerd met afschermen, waardoor je dochter er aan ten onder ging. en dan is er maar een optie... opkomen voor jezelf..
en als dat nu in de vorm van een pakje rammel gebeurde, dan is dat zo.

ze heeft de viceuze cirkel op deze manier doorbroken en duidelijk gemaakt waar haar grens ligt.

zij heeft iets bijgeleerd :)
en de pester ook, dat zo'n gedrag niet eeuwig getolereerd word, en je de consequenties ervan moet dragen ;) ( karma enzo hihi )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je slotvraag luidt: Wat nu? Mijn antwoord luidt:
Er is een dikke kans dat je dochter straf krijgt, want ze heeft een schoolregel overtreden. Dat is een straf die de school haar oplegt. Laat blijken dat ze volgens jou de juist keuze tussen twee kwaden heeft gemaakt (tussen gewelddadige eigenrichting en weerloos over zich heen laten lopen). Maar breng haar onder ogen dat ze die eventuele schoolstraf manmoedig zal moeten dragen. Zonder berouw over haar daad en zonder wrok jegens de school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt de fout eigenrichting en noodweer door elkaar te halen.
Overigens is ook het OM daar goed in, wat dan ook regelmatig achteraf tot vrijspraak leidt van de verdediger.
Dus geen minnetje..
Bruikbare definities:
Eigenrichting: Achteraf verhaal gaan halen.
Noodweer : Tijdens de (criminele) daad voor jezelf , je goederen of een ander opkomen.
Noodweerexces: Te fel reageren tijdens overigens een terechte noodweer reactie.
Goed dat zij van zich afbijt.
Laat wel duidelijk weten dat egweld nooit een oplossing kan zijn, maar dat je wel voor jezelf op moet komen.

Als het kon een duimpje voor jouw dochter +1

(en houdt haar een beetje in de gaten.
Wraak is niet ondenkbaar.
Anderzijds mag zij ook niet het idee krijgen dat geweld een oplossing biedt, welk idee versterkt zou kunenn worden door haar te belonen voor het gedrag).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu pas heeft de treiteraar je dochters grenzen gevoeld ,dat mag wel toch na 4 jaar ? Ik denk dat het treiteren over is. Fantastisch !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaan is nooit een oplossing. je bent dan nl geen haar beter. Zoek het meer in een goed gesprek en laat de boosdoener zijn gruwelijke gedrag dmv argumenten inzien. Agressie nooit aanmoedigen, sociaal gedrag wel! Geef altijd het goede voorbeeld en de rest volgt uiteindelijk vanzelf. Volhouden, succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een kind 4 jaar gepest wordt is er veel en veel te laat ingegrepen. Heeft ze eerder dit pesten al doorgegeven aan jullie en op school/club?

Je dochter zelf heeft nu alleen maar recht op volle instemming, support en steun van zowel jullie als van de schoolleiding. (En ook van mij complimenten voor het overwinnen van zichzelf om op die manier een eind proberen te maken aan dat gepest).

Mijn jongste zoon (nu 11) zou ik ook complimenteren bij zoiets.

Als er al maatregelen getroffen worden (op school) vanwege haar optreden dan moet dat richting pester(s) gebeuren. Oftewel geen enkele straf/maatregel jegens je dochter accepteren. Zeker niet als dat pesten eerder gemeld was.
Denk er daarbij aan dat niemand jullie dochter, jonger dan 12 jaar per slot, strafrechterlijk ook maar iets kan maken. Wel kan de schoolleiding verantwoordelijk gesteld worden voor alle gevolgen omdat ze dit op hun beloop hebben gelaten.

ps . Ik heb GEEN 4 jaar gewacht (op het VO overigens) met de school begeleiders inseinen. Heeft school serieus genomen en op die school dus geleid tot een laatste waarschuwing aan enkele kinderen, welke overigens grotendeels een paar klassen hoger zaten als mijn kind. Die kinderen is ook verstaan gegeven dat als andere kinderen het pesten zouden overnemen dat hun aangerekend zou worden omdat kinderen in staat zijn een ander op te hitsen....

Toegevoegd na 33 minuten:
Inmiddels bij andere reacties gelezen van je dat er inderdaad eerder al gepraat is met school.

Zou voor mij een reden kunnen zijn om die school, afh. van hun werkelijke inspanningen die ik dus niet ken, met een negatief rapport op de onderwijs site van trouw te verblijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De school heeft ook al vanalles geprobeerd,tot contracten tekenen toe.Het punt is dat het kind ontzettend geniepig is;bv ze heeft mijn dochter weer door middel van opmerkingen dwars gezeten en dan vraagd ze aan mij hoe het met me gaat of ze zegt dat ik zulke leuke kleren aan heb!later hoor ik dan van mijn dochter dat het weer mis is gegaan.Mijn dochter heeft ook erg de neiging om zich pas goed te voelen als zij daar de goedkeuring voor heeft gekregen van de pester.Dat is allemaal op school besproken,leraren hebben zelfs een toneelstukje opgevoerd om te laten zien hoe het met pester en hun slachtoffers gaat.Vorig jaar zelfs een anti-pest campagne gehouden!Je kunt het zo gek niet verzinnen of we hebben het geprobeerd!Mijn dochter heeft nu het heft in eigen handen genomen en ik hoop dat ze zo blijft,NEE niet met het slaan,maar wel met iets meer zelfvertrouwen!Ik ben apetrots op mijn kind al was ook ik een beetje bang voor wraakacties van de pester.
1) Complimenteren dat ze voor zichzelf is opgekomen
2) Wel duidelijk maken dat geweld niet de oplossing is voor alle problemen
3) Voorstellen dat ze een assertiviteitscursus doet, zodat ze haar woorden net zo pijnlijk kan laten zijn als haar vuisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitleggen dat grenzen aangeven goed is, maar dat dit niet de juiste manier is. Zo verlaag je je naar het niveau van de pester en ze is veel beter dan de pester.
Geef ook aan of je haar actie je kunt voorstellen of indenken en de reden hiervan. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat je na jaren van treiteren van je af slaat of iets dergelijks.
Wat je verder met de school wilt doen, zou ik niet kunnen adviseren. Wel weet ik dat je de stappen die je zou kunnen doen, het beste van te voren aan je dochter kan vertellen. Zo heeft ze toch ook een gevoel van controle over deze vervelende situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo! Je dochter leert voor haar zelf opkomen en krijgt zelfvertrouwen. Het zou mooi zijn als ze op deze weg doorgaat en niet terugvalt. Dat kun je faciliteren. Zorg er voor dat ze op les gaat: judo, karate of een andere vechtsport. Laat haar naar boksen (via gemeentesport) gaan. Ze leert daar haar krachten op een beheerste en gedoseerde manier en vooral zelfvertrouwen opbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet haar een compliment geven!
Het is erg goed van der dat ze laat zien wat ze wil en niet wil.Ja oké het is niet supergoed dat je gaat slaan, maar erg goed dat ze dat durft .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is goed want hij moet ook zijn lesje leren maar je moet oppassen dat ze het zelf niet word
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het heeeeel dapper van haar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn dochter, ongeveer dezelfde leeftijd toen, was het resultaat dat ze daarna door niemand meer gepest werd op school! Ze had laten zien (de halve klas was erbij) dat ze geen gewillig slachtoffer meer was, maar dat ze iets terug deed, en dus kregen de pestkoppen ontzag voor haar en zijzelf een enorme boost aan zelfvertrouwen :-)

Overigens ging het bij haar nog ietsjes verder dan een klap: Zij zat toen met haar slotjesbeugel vast aan het dure bomberjack van haar belager, lol.

Ze zwom graag en ging ook ongeveer op die leeftijd bij de reddingsbrigade, waar je veel grepen leert. Als brugpieper werden zij en haar vriendinnetje eens aangevallen door 2 veel oudere, grotere jongens. Ze heeft ze toen dankzij die grepen van het zwemmen allebei "eventjes" gevloerd: Daar valt geen klap bij, maar vanaf toen was het helemaal over met lastigvallen enz.

Gepest word je als je laat zien dat je bang bent, met gebogen hoofd loopt (proberen jezelf onzichtbaar te maken), probeert via vluchtroutes zo snel mogelijk thuis te komen. Niet gepest word je als je laat zien dat je niet bang bent, en dat je voor jezelf op durft te komen !!!

Overigens is dit voor een meid echt heel belangrijk: Dan komt ze later hopelijk ook voor zichzelf op als ze bv door een partner (vriendje, echtgenoot) mishandeld wordt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de eerste plaats ben ik erg blij met de afloop.
Ik ken je dochter niet maar uit jou woorden ( 4 jaar lang laten gaan) denk ik op te kunnen maken dat jou dochter niet geleerd hoeft te worden zaken niet met geweld op te lossen.
In dit geval kan een stukje positieve bekrachtiging dan ook helpen haarzelfvertrouwen op te bouwen.
In mijn werk als groepsleider bijzondere doelgroepen weet ik maar al te goed wat het kan betekenen voor een kind of jongere om gepestte worden, en voor opvoeders om hiermee om te gaaan want te veel beschermen of straffen van de pester gaat leiden dat het in hetgeniep gebeurd en dat je het zicht kwijt raakt. er zijn ook trainingen voor (hoewel ik in dit stadium niet geloof dat jo dochter dat nodig heeft, voor het geval er terugslag komt kun je altijd nog overwegen hier iets mee te doen.