Is een Montessorischool voor langzame leerlingen?

Ik wil mijn dochter op een Montessorischool plaatsen, maar ik krijg daar nogal negatief commentaar op, omdat dit een langzaam leerschool zou zijn, en dat mijn dochter toch niets zou mankeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het misverstand heerst dat een montessorischool een school is voor moeilijk lerende kinderen...echter dat heeft er niets mee te maken zoals er ook in de antwoorden staat. Maar het is een veel voorkomend misverstand.

Antwoorden (9)

Bij het Montessorionderwijs bepaalt de leerling min of meer zelf zijn eigen tempo van ontwikkeling.

De leerlingen werken individueel of in kleine groepjes aan materiaal dat zij zelf aan het begin van de dag gekozen hebben. Dat materiaal is oorspronkelijk door
Maria Montessori ontworpen. De leerkracht observeert de activiteiten van kinderen, om erachter te komen waar zij behoefte aan hebben, en reikt dan materiaal aan om in die behoefte te voorzien.

In een montessoriklas zitten altijd drie leeftijdgroepen leerlingen door elkaar. Volgens Maria Montessori is dit essentieel voor een harmonische ontwikkeling. Ook in
een gezin is een kind omringd met oudere en jongere kinderen. Het geeft kinderen bovendien de kans zich te spiegelen aan anderen. Ieder kind is dus een periode de jongste, de middelste en de oudste. Die klassen worden onderbouw, middenbouw en bovenbouw genoemd.

Montessori is dus niet specifiek voor langzame leerlingen. Ook snelle leerlingen zouden goed uit de voeten moeten kunnen met deze vorm van onderwijs. Het vraagt echter wel een zekere vorm van discipline en drang naar zelfontplooiing.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Flauwekul, ik ken iemand die montessori middelbare school doet en een vwo profiel doet met twee extra vakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit onzin is. Het is extra zwaar omdat je veel zelfstandiger moet werken. Niet iedereen kan dat.
Kun je dat wel? Prima!
Zo doe ik nu VWO op Montessori en ben ik heeeel blij dat mijn ouders mij op een Montessori basisschool hebben gezet. Het geeft veel voldoening om te weten dat je het echt zélf aankan. Ik doe nu 2,5 uur huiswerk per dag - mijn ouders hebben mij nog nooit ergens toe aangezet.. En als het misgaat? Dan zit de mentor er vaak bovenop en is het Montessorisysteem opeens niet zo Montessoriaans meer..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, Montessori is een speciaal soort onderwijs, maar geen 'speciaal onderwijs'. Het is gewoon een basisschool voor gewone normale kinderen, die haar eigen leermethode en leermiddelen gebuikt.
Zoals je ook de Daltonschool en de Jenaplanschool hebt.

Inmiddels zijn overigens van alle drie methodes (Montessori, Dalton en Jenaplan) veel ideeën en werkwijzes overgenomen in het reguliere basisonderwijs, zodat het verschil tussen die vier onderling zelfs nauwelijks is vast te stellen.

De enige 'vreemde eend in de bijt' - met lesmethoden die niet altijd aansluiten bij reguliere basisscholen en/of regulier onderwijs is de Vrije School, maar ook daarvan komen de leerlingen in de regel uitstekend terecht.

Voor welke school je kiest hangt niet alleen af van waar je woont en je levensbeschouwing, maar ook wat voor soort kind je hebt; de een doet het beter op een gewone ouderwets degelijke school, de ander is echt een 'vrijeschoolkind'. Met intelligentie heeft dat niets te maken. Montessorieonderwijs sluit dan ook gewoon aan bij het reguliere voortgezet onderwijs op alle niveaus, en de eindresultaten zijn net zo goed zoniet soms zelfs beter dan van gewone basisscholen.

Geen idee van wie je dat negatieve commentaar krijgt, maar het is vast van iemand die het op een of andere manier nodig vind de school van zijn eigen kinderen te verdedigen, en daar deze ongelukkige, wat kinderachtige methode voor kiest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, een jonge uit me straat heeft op de montesorischool gezeten.
Hij doet nu Gymnasium 4de klas en dat gaat prima!

Van zijn verhalen; is het een heel zelfstandige school, waarbij kinderen hun eigen planning mogen indelen.

Ik zou zeggen, niks te maken met langzame leerlingen. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn dochters hebben allebij op montesori onderwijs gezeten de 1 zit nu op hbo en de ander doet nog vwo.
op het montesori hebben ze een week taak waar ze op eigen tempo aan werken en er zitten groepen bij elkaar in een combi klas zodat ze elkaar goed kunnen helpen de jongere kinderen leren van de ouderen en de ouderen leren om te helpen en om samen te werken. ook is er een mofgelijkheid voor kinderen om extra werkjes te krijgen als ze slim zijn en extra begelijding voor de minder slimme kids. op regulier onderwijs krijgen ze meer klassikaal les dus allemaal het zelfde .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vele onderwijssystemen met allemaal hun voor- en nadelen. Maar belangrijker is of de school het goed doet in de ogen van de onderwijsinspectie. Er zijn namelijk goede en slechte scholen van elk schooltype.
Kijk eens op de site van de onderwijsinspectie daar worden de individuele scholen getest op velerlei aspecten. Misschien is die Montessorischool wel fantastisch of juist helemaal niet. Belangrijkste aspect is of kinderen in de 8 groepen de dingen leren die ze moeten leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de link. Maar ik schrok er wel van. De Montessori in Maassluis staat dus als enigste school als ZEER ZWAK betiteld... nu moet ik toch wel ernstig andere opties gaan overwegen.
Nee hoor. Een Montessorischool geeft les volgens de ideeën van Maria Montessori. Je kunt het al dan niet eens zijn met deze ideeën, maar met snelle of langzame leerlingen heeft het niets te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik en mijn broer hebben allebei montessorischool gedaan en we zijn er niet langzaam door geworden of kunnen hierdoor slechter leren.
Maar omdat alle kinderen vrij worden gelaten in hun ontwikkeling word er met gedragsproblemen weinig gedaan. Vooral mijn broer heeft daar problemen mee gehad. Hij werd gepest en mijn moeder is regelmatig naar school geweest om verhaal te halen maar de school zei dat dit normaal was en dat de kinderen zich moeten ontwikkelen. Mn broer is nu 21 en je merkt nog steeds de schade die het gemaakt heeft.

Ik zeg niet dat alle scholen zo zijn maar zou goed informatie inwinnen over hoe ze omgaan met zulke dingen.