Hoe word je een orthodontist?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel veel leren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat snap ik ook wel. ;-)

Antwoorden (3)

In Nederland je orthodontist door ruim 10 jaar studie. Sinds 1953 is orthodontist officieel erkend als specialisme.

Eerst doe je de studie om tandarts te worden. Dat duurt zes jaar en kan aan de universiteiten in Amsterdam, Groningen en Nijmegen (hier heb je dus een VWO- of Gymnasium diploma voor nodig). Daarna kom je via een strenge selectieprocedure als arts-assistent in opleiding tot orthodontist. Dat is een specialisatie die vier jaar duurt. Dan ben je full-time met orthodontie bezig. Je week bestaat dan ondermeer uit:

•het behandelen van patienten onder begeleiding,
•het deelnemen aan specialistische teams,
•het geven van onderwijs aan tandarts-studenten,
•het lezen van veel wetenschappelijke literatuur,
•het doen van wetenschappelijk onderzoek,
•het presenteren van technische onderwerpen.

Uiteindelijk doe je na vier jaar een afsluitend examen bij een nationale commissie.

Deze opleiding is dus gelijkwaardig met een specialist in een ziekenhuis. Na 10 jaar studie heb je een goed overzicht over de tandheelkunde en orthodontie. Het garandeert daarmee de hoge kwaliteit van orthodontie die wij in Nederland kennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag ik misschien even de bron van je krijgen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja klopt, sorry voor het vergeten van de bron.
En bedankt ridiculous!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gymnasium IS VWO... je spreekt niet over VWO óf gymnasium.
ronron1212
10 jaar geleden
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1725753/2005/02/10/Gymnasium-of-vwo.dhtml
ronron1212
10 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-voorbereidend-wetenschappelijk-onderwijs-vwo.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat is je punt ronron?
ronron1212
10 jaar geleden
De beide links laten zien dat je gelijk hebt pelle
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry maar VWO en gymnasium is inderdaad hetzelfde.
BEHALVE dat gymnasium als extra nog Latijn en Grieks heeft. Dus persoonlijk vindt ik dit niet hetzelfde maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en zo heb je ook en technasium (dan krijg je het vak O&O extra) of een TTO (dan heb je bijna alle lessen in een andere taal) maar het is nog steeds VWO. Wat maakt het uit wat voor vakken je kiest in je profiel? De één heeft Engels en Duits, de ander Engels en Latijn en een handjevol kiest Grieks. VWO is VWO.
Je dient eerst de universitaire studie tot tandarts te volgen, daarna kun je je specialiseren. Je kunt de studie volgen in Amsterdam, Groningen en Nijmegen. De opleiding tot tandarts duurt 6 jaar, vervolgens duurt de specialisatie tot orthodontist nog eens 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Orthodontist vind je deze informatie over de opleidingen tot orthodontist:

"Opleidingen tot orthodontist

Om Orthodontist te worden moet je eerst de WO opleiding Tandheelkunde hebben afgerond. Deze duurt zes jaar. Vervolgens moet je een vierjarig specialistatietraject tot Orthodontist volgen.

In totaal duurt de opleiding tot Orthodontist dus tien jaar.

Een Orthodontist heeft een BIG registratie nodig. Dit geeft je recht op een erkende en beschermde titel.

Het is belangrijk dat een Orthodontist vakliteratuur bijhoudt en regelmatig cursussen of lezingen volgt om op de hoogte te blijven van nieuwe behandelmethoden of andere ontwikkelingen binnen de Orthodontie."
Antoni