hoe kan je het beste 3 paragrafen samenvatten??

voor het vak geschiedenis gaat over de kerk

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zijn niet eens korte stukken maar hele lange stukken.
en ik weet niet hoe ik moet beginnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Plak het samen, herschrijf het en haal het minst belangrijke eruit. Bekijk het nog eens kan het nog korter? staan er nog meer onbelangrijke woorden of zelfs hele zinnen in die er best nog wel uitkunnen?
Probeer technisch gezien de zinnen korter te maken, ook dat is nog mogelijk.
Gebruik een kleiner lettertype ( geintje) :D
Wellicht zou je het me eens kunnen sturen zodat ik eens kan kijken, maar dat laat ik aan jou over. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt ik ben al bezig met schrijven als ik klaar ben dan stuur ik het wel aan u

Andere antwoorden (3)

Probeer het eerst in 1 woord samen te vatten. ("Kerkgeschiedenis" wellicht.) Die samenvatting is natuurlijk nog veel te summier, dus moet er wat bij. Lees het stukje overnieuw en splits je nieuwe samenvatting uit naar bijvoorbeeld (afhankelijk wat er in het stukje staat) ontstaan, hoogtijdagen en neergang. Stel jezelf vervolgens de vraag of "ontstaan" al genoeg is, of splits dat weer verder uit. Ga zo door met uitsplitsen tot je tevreden bent en schrijf de boel om naar leesbare zinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is trouwens de top-down benadering: van algemeen naar specifiek. Je kunt ook bottom-up werken: van de details naar het algemene. Maar daar ben ik zelf niet goed in en kan ik ook niet uitleggen hoe het werkt. Misschien dat een andere GV'er?
www.scholieren.com
Dan naar je klas, je vak en zoeken op samenvatting..

Toegevoegd na 55 seconden:
Tenminste.. Mijn ervaring is dat ik veel te veel tijd kwijt was met samenvattingen maken.. Terwijl er zulke goede op internet staan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar heb ik ook al gekeken maar stond er niet bij
Ohoh wat lijkt het toch zoveel en dat is het ook altijd bij het vak geschiedenis.
Wat heel belangrijk is, is dat je niet kijkt naar het geheel( woow 3 paragrafen en hele lange tekst!) , nee je moet het werk splitsen in delen.
Zo heb je paragraaf 1 , 2 & 3, die zijn weer verdeeld in subparagrafen waaronder stukjes tekst met eigen kopje/ titel. En daar moet je beginnen.

-Bekijk het kopje/ titel
-lees het tekstje even door, dit hoeft niet supergoed te zijn, je moet ween waar de tekst ongeveer over gaat.
-begin weer bovenaan de tekst en zet de dingen die jij belangrijk vind op papier, die dat wel in je eigen woorden.

Zo doe in het meestal...

Succes!