Waar komt die tweede 'g' vandaan bij gegeten?

Bij geëvenaard lossen we het ook netjes op me twee puntjes.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat het door de evolutie van taal komt, waarbij de g de mutatie is, die als voordeel heeft dat het gehele woord gemakkelijk uit te spreken is. Oftewel, het oorspronkelijk voltooid deelwoord van eten is verbasterd naar gegeten. Lijkt me... Misschien zit er wel een hele complottheorie achter, maar ik denk dat het vrij simpel ligt. Toch een leuke vraag. Interessant om te weten wat er nou echt achter zit.

Ik denk dat het woord geeten als gegeten werd uitgesproken en dus is het ooit ook zo in het woordenboek gekomen. Schrijfwijze volgt uitspraak.

eten is een sterk werkwoord: eten at gegeten evenaren is een zwak werkwoord: evenaren evenaarded geëvenaard wie weet er nog een sterk werkwoord dat met een e begint? Toegevoegd op 02-05-2009 08:59:08 evenaarde dus

ik denk ook makkelijke uitspraak. Maar hoe zit het dan met: eisen? - Er werd een straf van .. jaar ge-eist door het OM. - Dat vereiste veel moed wat is het verschil?

Mijn dochtertje van 4 had gisteren bij de achterburen gebarbecued, en wij hadden zelf pizza gebakken. Zij had ons dus niet zien eten, en vroeg vanmorgen: wat hebben jullie gisteren ge-eten? Die G is dus niet zo logisch ... maar het spreekt heel beroerd uit, en de taal-evolutie plakt er dan letters tussen om het smeuiger te maken....