Wat is het verschil tussen verloskundige en verpleegkundige gespecialiseerd obstetrie en gynaecologi?

Ik doe VWO en heb het profiel natuur en gezondheid (dus zonder natuurkunde) ik ben aan het kijken voor een vervolgopleiding, maar wat is het verschil? Wat kan ik het beste doen? Wat duurt het langst? En is het wel verstandig om dit te gaan doen met mijn vwo diploma?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (2)

Laat ik beginnen dat het niet zonde is om dit te gaan doen met een vwo-diploma.
Jouw hart ligt zo te lezen bij zwangerschappen en bevallingen. Het enige dat je nog zou kunnen doen, is geneeskunde studeren, maar daar word je niet meer toegelaten zonder natuurkunde. (Je kunt wel aantonen wat je er aan gaat doen om natuurkunde te halen op vwo-niveau bij het inschrijven). Indien je geneeskunde studeert, kun je uiteindelijk gaan voor gynaecologie, maar dan krijg je ook te maken met vrouwenziektes. Misschien trekt dat helemaal niet.
Ik zal een aantal punten vergelijken (verloskunde en (afgekort) verpleegkunde), dan merk je de verschillen vanzelf.
Verloskunde richt zich op de 'gezonde' zwangere vrouw, verpleegkunde op de zwangere vrouw met 'risico's'.
Verloskunde kun je als zelfstandige uitvoeren, verpleegkunde is verbonden aan een ziekenhuis.
Verloskundigen met een eigen praktijk kunnen altijd opgeroepen worden, verpleegkundigen draaien diensten.
Verloskunde kan het inkomen variëren, verpleegkunde vast salaris.

Verloskunde is een hbo-opleiding met fixus. Aangezien de studie pittig is, zijn je kansen groter te worden ingeloot met vwo, helemaal als je goede kennis hebt van de Engelse taal.
Verpleegkunde obstetrie, gynaecologie doe je pas na het afronden van mbo of hbo verpleegkunde.

Als je verloskunde gestudeerd hebt, heb je weinig kansen op een andere baan, omdat je meteen gaat specialiseren.
Als je verpleegkunde doet, zou je in jouw geval eerst hbo-verpleegkunde kunnen doen, en daarna specialiseren tot obstetrie, gynaecologie. Stel dat dat het toch niet is, kun je daarna nog alle kanten op (elders in het ziekenhuis, ambulance, revalidatiecentrum....)

Laat het eens bezinken, succes.
https://www.youchooz.nl/opleidingen/verloskunde
https://www.youchooz.nl/opleidingen/obstetrie-verpleegkundige
Toegevoegd op 11 januari 2019 17:56: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er is één werkelijk belangrijk verschil, waar de rest van de verschillen mee samenhangt: Een verloskundige is 'zelfstandig bevoegd' en mag zelfstandig medische zorg verlenen mbt zwangerschap, bevalling en kraamzorg.
Een verpleegkundige is NIET zelfstandig bevoegd, maar werkt altijd onder de supervisie van een arts of (soms) verloskundige. Een verpleegkundige kan dus nooit een eigen praktijk hebben - en ene verloskundige wel.