Hoe vrijblijvend is het inschrijven bij een HBO-studie?

I.v.m. een lopende sollicitatie is nog niet helemaal zeker of ik daar kan gaan werken. Kan dat niet, dan wil ik een HBO-opleiding gaan volgen. Echter, daar moet je je vóór 1 september ingeschreven hebben op de HBO, maar ik weet niet zeker of de uitslag van de sollicitatie dan al binnen is en daarom wil ik mij alvast inschrijven om ervan zeker te zijn dat ik een opleiding heb, anders moet ik een jaar wachten.

Maar... stel ik word wel aangenomen, kan ik dan gemakkelijk de inschrijving bij de HBO-studie cancellen?

Toegevoegd na 15 uur:
Het gaat om de Hogeschool van Amsterdam.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het verschilt per hogeschool hoe makkelijk het uitschrijven gaat. Zoek op 'uitschrijven' of 'annuleren' bij de hogeschool waar het om gaat. Bijvoorbeeld bij INHOLLAND kun je je per maand uitschrijven. Voor 1 september uitschrijven is al helemaal geen punt daar. Vaak is bij de grote hogescholen de hele administratie pas rond op 1 oktober. Dan schrijven ze nog mensen uit die niet betaald hebben. Maar voor 1 september uitschrijven is de beste optie natuurlijk. Toegevoegd na 3 uur: Bij de HvA verwacht ik dat uitschrijven voor 1 oktober niet zo'n probleem is. Desnoods moet je langs bij een decaan om het uit te leggen. Maar nogmaals het is natuurlijk beter om te annuleren voor 1 september.

Bronnen:
http://www.hva.nl/financieel/uitschrijving...
http://www.lmgtfy.com/?q=tussentijds+uitsc...

Als je eenmaal hebt ingeschreven ben je altijd een deel van het ""schoolgeld"" verschuldigd, of je nu werkelijk gaat deelnemen of niet. Maar je zou de zaak kunnen voorleggen, dan kunnen ze misschien bij over-intekening de volgende van de wachtlijst in jouw plaats aannemen. Is er geen wachtlijst, dan vrees ik dat je toch wat geld kwijt bent.

Bij een inschrijving voor een studie vind je ook de ontbindende voorwaarden. Het is een kwestie van die lezen om antwoord te krijgen op je vraag. De ontbindende voorwaarden zullen per instituut verschillen en dus zul je geen goed antwoord krijgen op GV. Is het allemaal onduidelijk, dan kun je altijd nog mailen of bellen lijkt me.

Bij universiteire inschrijving ga je pas besalen als je daadwerkelijk daar bent. Je betaald niet vooraf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100