Hoe besteed je op de basisschool aandacht aan vaderdag of moederdag, waarbij een ouder van een kind er niet meer is?

Als leerkracht vind ik vaderdag en moederdag een gevoelige kwestie. Er zijn kinderen die een ouder moeten missen (sterfgeval). Hoe besteed je aandacht aan een vaderdag- of moederdagcadeau, zonder dat een kind hier op een rottige manier mee wordt geconfronteerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf ook leerkracht en ik vind dat je hiermee echt een zeer goede vraag stelt!
Ik ga ook met belangstelling de reacties lezen.

Het beste antwoord

Heel goed dat je je daar van bewust bent! Misschien kun je het kind even apart nemen en vragen hoe ze dat thuis doen.

Als blijkt dat ze b.v. op vaderdag of moederdag een bezoekje brengen aan het graf/de urn, kan het kind iets knutselen voor de overleden ouder. Als dat niet zo is, kun je het iets laten maken voor de andere ouder, 'want die is nu eigenlijk mama en papa tegelijk'.

Mijn nicht (wiens vader veel te jong overleden is) vertelde mij eens dat ze als basisschoolkind het heel erg vond dat iedereen deed alsof er niks aan de hand was. Dat was 30 jaar geleden nog zo. Dus beter een ongemakkelijk moment dan stug doorknutselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 gelukkig is het nu anders en is school van alles op de hoogte,zodat ze er naar kunnen handelen.

Andere antwoorden (4)

Toen mijn dochter klein was, vroegen ze het haar gewoon. Zij maakte dan altijd iets voor opa.

Kinderen houden van duidelijkheid. Beter iets gewoon uitspreken en bespreekbaar maken, dan laten voelen dat je het moeilijk vindt.

Toegevoegd na 19 seconden:
Met moederdag b.v. voor oma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het voor een kind juist heel fijn is als ze iets kunnen maken om mama of papa te herdenken.
Dus wellicht een andere knutsel of gedicht dan de rest, maar wel iets. Ik zou dat gewoon met het kind, en/of de andere ouder bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de 6e klas van de basisschool heb ik zoiets meegemaakt en hoewel het al 30jr geleden is ik zal het nooit vergeten. De hele klas ging een vers met tekening voor vaderdag maken. Totdat ik zacht gesnik van n mede leerling hoordde. We noemdde hem de reus omdat hij met zn 12jr breed en groot was. Het snikken ging over in tranen met tuiten. Wij maar zelfs de leraar wisten niet dat zn vader aan kanker was overleden. De leraar wist er eigenlyk geen goeie van te maken,en kvroeg hem my te helpen. Dit deed hy graag. 10jr later stierf mijn vader aan kanker ,elke vaderdag denk ik aan mn vader maar ook aan Ger de reus. Een antwoord is dit niet echt meer n ervaring die ik wil delen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn nichtjes moesten al vroeg hun moeder missen (zo'n 25 jaar geleden) en zij maakten ofwel twee vaderdag cadeautjes of ze maakten het cadeau voor mijn moeder. Iedereen ging daar heel relaxed mee om eigenlijk.